Winterkorting: €198 €148
Alle essentiële MailChimp vaardigheden in 50 videolessen. Vlot en goed zelf je nieuwsbrief maken!
Bekijk de cursus→

Trainer:
Martijn Baltes

SEO trends 2024 (7 redenen waarom SEO nog steeds belangrijk is)

Bijgewerkt op 4 februari 2024

SEO is nog steeds effectief en een relevante content marketing strategie. In dit artikel 7 belangrijke SEO trends om rekening mee te houden bij het maken van je content. Zo blijft je ook in 2024 goed vindbaar!

De huidige SEO trends in het kort:

  1. Bedrijven investeren minder in SEA (Google Ads). SEO wordt belangrijker.
  2. Bij het schrijven van content wordt steeds meer gebruik gemaakt van AI schrijftools. De hoeveelheid beschikbare content zal hierdoor flink toenemen. Ga je content laten schrijven door AI software? Check dan alles zelf om de kwaliteit op peil te houden en om je eigen tone of voice vast te houden.
  3. Steeds meer mensen gebruiken voice search om iets op te zoeken. Pas je content hier op aan door meer in conversatievorm te schrijven.
  4. Featured snippets (het meest prominente zoekresultaten bovenin Google) verschijnen bij steeds meer zoekopdrachten.
  5. Bouw aan je EAT oftewel je Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Google tilt zwaar aan deze factoren.
  6. Met steeds meer zoekmachines (zoals Bing en Perplexity) kun je chatten. Het fenomeen 'zero clicks' zal daardoor nog meer terrein winnen omdat zoekers hun antwoord steeds vaker direct van de zoekmachine zullen krijgen en het niet nodig vinden om door te klikken naar een website. 
  7. Ondanks de "hype" rondom diverse nieuwe AI gestuurde zoekmachines domineert Google momenteel nog steeds wereldwijd de zoekmarkt, met 91,7% van alle zoekopdrachten op het internet in augustus 2023. Concurrenten zoals Bing (3,1%) en Yandex (1,5%) blijven daarbij ver achter.

Leren hoe je goed vindbare content maakt? Behulpzame content die zowel gewaardeerd wordt door de zoekmachines als door je doelgroep? Na deze online cursus (direct te starten, 25 videolessen) beschik je over alle essentiële SEO vaardigheden en weet je wat de beste (A.I.) tools zijn. Bekijk de cursus→

Google Search Generative Experience (SGE)

Tijdens de Google I/O 2023 presentatie heeft Google haar plannen gedeeld over de nieuwe AI versie van de zoekmachine: Google Search Generative Experience (SGE).

Opvallend daarbij is dat Google zich met SGE meer richt op het direct beantwoorden van zoekvragen binnen Google en minder op het direct tonen van de zoekresultaten ("10 blue links"). Met andere woorden: in plaats van een pagina met zoekresultaten, geeft Google nu direct een AI-gegenereerd antwoord op de zoekopdracht.

De Google zoekresulaten zoals we die al jaren kennen
Google Search Generative Experience (SGE) De volgende generatie van de Google zoekresultaten?

Dit lijkt een stap in de richting van Microsoft’s zoekmachine Bing, die al eerder AI-gegeneeerde antwoorden introduceerde. Bovendien biedt het de mogelijkheid om binnen de zoekmachine vervolgstappen te nemen in de vorm van een chat conversatie over het zoekonderwerp.

Google SGE is nog experimenteel en nog niet in Nederland beschikbaar. Google lijkt nog onzeker over de grootschalige uitrol. Veel online marketing experts zijn bang dat het binnen Google gegenereerde AI antwoord en daarboven of daaronder de advertenties de gewone ("organische") vermeldingen van website nog verder naar beneden gaat drukken. Gaan zoekers nog verder scrollen dan het AI gegenereerde antwoord en de advertenties?

Waarschijnlijk gaat het meevallen, want met het "zero clicks" fenomeen hebben we al jaren te maken. Nu heb je ook al vaak de "featured snippet" of een "knowlegde graph" in de zoekresultaten, en daarna pas de gewone zoekresultaten.

Ondanks de antwoorden die AI gaat bovenin Google, betekent het niet dat SEO "dood" is. Google heeft nog steeds externe databronnen nodig om antwoorden te genereren, of dit nu via traditionele zoekresultaten of chatinteracties gebeurt. En die externe bronnen zullen ook in het antwoord vermeld worden (met kleine nummertjes, of een vakje met een pagina-titel) zodat mensen zelf door kunnen klikken naar de door de AI geraadpleegde website.

De zoekmachines zullen blijven evolueren, maar SEO blijft relevant in 2024 en een belangrijk onderdeel van online marketing.

Bedrijven verschuiven uitgaven van Google Ads (SEA) naar SEO

Als je kijkt naar recente rapporten over de inkomsten van Google Search-advertenties, zie je een duidelijke neerwaartse trend. Naast dalende advertentie-inkomsten gemeld door de zoekmachinereuzen zelf, melden veel marketingbureaus dat de gemiddelde kosten per klik zijn gedaald. Daarnaast is de algemene economische voorspelling ook verre van optimistisch. Bedrijven snijden meestal als eerste in de kosten van betaalde promotie als er een financiële crisis dreigt.

Maar er is nog een reden waarom bedrijven weer meer gaan inzetten op SEO in plaats van SEA en dat is de houding van de gemiddelde zoeker ten opzichte van betaalde zoekresultaten. Mensen zijn namelijk minder geneigd om te klikken op zoekresultaten die expliciet zijn gemarkeerd als advertenties. 

De meeste gebruikers beschouwen betaalde advertenties namelijk als minder waardevol dan organische resultaten (betaald = minder betrouwbaar, is de algemene opinie van de zoeker). Misschien is dat ook wel de reden waarom Google het 'Advertentie' labeltje heeft veranderd naar 'Gesponsord', wat minder commercieel klinkt.

Meestal betekent een afnemende populariteit van adverteren in zoekmachines dat bedrijven meer gaan inzetten op SEO. Net als adverteren kost het maken van niet geadverteerde organische content ook tijd en geld, maar dat wordt wel steeds makkelijker en goedkoper door de nieuwe gratis of betaalbare AI schrijf-tools zoals ChatGPT, Claude, Google Bard en Bing Chat.

Een content tsunami op komst door overmatig gebruik van AI schrijf tools?

Zoals hiervoor beschreven, is de verwachting dat bedrijven dus minder gaan uitgeven aan advertenties en meer gaan uitgeven aan SEO. Hierdoor zullen de kosten voor het laten schrijven van behulpzame en betrouwbare content waarschijnlijk stijgen.

De verwachting is ook dat steeds meer ondernemers hierdoor op zoek gaan naar goedkopere manieren om teksten te laten schrijven. Vandaar de hype rondom AI tools als ChatGTP, Jasper en Content at Scale. Hoewel deze tools steeds beter worden, schrijven ze nog niet zo steeds niet zo goed als een mens.

Wat nu veel gedaan wordt met AI writers is het herschrijven van hooggeplaatste content van de concurrentie. Wat er op neer komt dat je meer van hetzelfde schrijft. En daar houdt Google niet van. Zeker niet sinds de laatste "helpful content update" van Google die gericht is op het verlagen van de ranking van websites met lage kwaliteit en spammy content. Meer van hetzelfde schrijven valt daar ook onder, vindt Google. 

Dit betekent niet per definitie dat AI slecht is. AI kan je zeker helpen bij het sneller en goedkoper creëren van waardevolle content.

Als je ervoor kiest om AI te gebruiken bij het schrijven, kun je het beste de gegenereerde inhoud handmatig bewerken om de kwaliteit te verbeteren. Door AI geschreven content bevat vaak ook onnodige herhalingen en onjuiste informatie. Die haal je er natuurlijk uit en je voegt je eigen kennis toe. Op deze manier voeg je waarde toe aan de inhoud en vermijd je het risico om genegeerd te worden door Google.

AI is een geweldig nieuw gereedschap bij het maken van content zoals het schrijven van blogs, het opdoen van inspiratie en het vinden en ordenen van informatie. Gebruik het verstandig en combineer het met je menselijke kwaliteiten die de AI op veel plekken nog mist. Op deze manier kun je waardevolle inhoud creëren en ervoor zorgen dat je website goed vindbaar blijft in Google.

Overigens is Google niet tegen content die geschreven is met behulp van AI. De kwaliteit, unieke invalshoek, de betrouwbaarheid  en de behulpzaamheid van de teksten staan voorop. 

Voice search blijft toenemen

Steeds meer mensen gebruiken spraakopdrachten om dingen op te zoeken op internet. Deze groei heeft een boost gekregen met de opkomst van slimme speakers, zoals de Amazon Echo en Google Home, evenals het steeds meer gebruikelijk worden van gesproken zoekopdrachten via smartphones en tablets.

Met voice search kunnen gebruikers natuurlijke gesproken taal gebruiken om vragen te stellen. Typen is niet meer nodig en ook kijken naar het scherm niet omdat het het antwoord ook terug krijgt in de vorm van gesproken tekst. Dit maakt het gemakkelijker en sneller om informatie te vinden als je onderweg bent of op andere momenten wanneer je je handen vol hebt.

Enkele jaren geleden kreeg je met voice search vaak weinig bruikbare antwoorden. Dat is nu verleden tijd. Door de toepassing van  machine learning en artificial intelligence zijn zoekmachines als Google en Bing perfect in staat om de betekenis en de intentie achter de gesproken vragen te begrijpen. De AI begrijpt de context en haalt makkelijk de rode draad uit een gesprek. Dit resulteert in nauwkeurigere en relevantere antwoorden dan de traditionele zoekmachine algoritmen kunnen geven.

Voice search zal daardoor blijven toenemen, naar verwachting tot wel 50% ban de totale zoekopdrachten, omdat steeds meer mensen de voordelen ontdekken van deze handige en intuïtieve manier van zoeken naar informatie.

Als je wilt dat jouw website goed gevonden wordt door mensen die zoeken met hun stem, spreek dan de lezer met je teksten direct aan en gebruik long tail keywords. Schrijf in de stijl van een conversatie, dus alsof je tegen iemand praat. Herhaal vragen van zoekers die je gevonden hebt tijdens je zoekwoordenonderzoek en beantwoord deze kort en bondig. Op die manier zijn zoekmachines beter in staat om de vraag van een zoeker te matchen met jouw antwoorden.

Vaak wordt ook de featured snippet voorgelezen als eerste antwoord. Wat featured snippets zijn en hoe je je content daarvoor optimaliseert, lees je in de volgende paragraaf.

Featured snippets en andere zero click zoekresultaten duiken steeds vaker op

Bij steeds meer zoekopdrachten verschijnt er een featured snippet bovenaan in de zoekmachines. Een featured snippet bevat meer informatie dan een traditioneel zoekresultaat (= de meta-titel en de meta-omschrijving).

Het kan zijn dat zoekers daardoor al direct de informatie vinden dat ze nodig hebben en niet door hoeven te klikken naar de website voor meer informatie.

Toch is een featured snippets niet altijd een zero-click resultaat. Vaak wil de zoeker toch meer informatie en zal daar wèl doorklikken naar de website. En dat is dan meestal de site die de featured snippet heeft gekregen van Google omdat dit zoekresultaat het meest opvalt.

Je vergroot de kans op het krijgen van de featured snippet door de zoekvraag in de beste vorm te beantwoorden.  Bijvoorbeeld in de vorm van een tabel of een aantal genummerde stappen. Kijk wat er nu staat bij een bepaalde zoekvraag, en beantwoord de vraag nog beter.

Niet noodzakelijk, maar wel lekker makkelijk voor Google om je gegevens op te pikken, is het gebruiken van schema mark up (structured data) bij het maken van je content. Klinkt ingewikkeld misschien, maar steeds meer content management systemen maken het je makkelijk. In WordPress wordt structured data onder water automatisch gegenereerd als je stappenplannen en veel gestelde vragen invoegt met het Yoast How-to block en het Yoast FAQ-block.

Verdiep je in de E-A-T richtlijnen van Google

Google plaatst behulpzame kwalitatief hoogwaardige content het hoogste in de zoekresultaten. Daarnaast vind Google betrouwbaarheid en aantoonbare expertise zeer belangrijk. Google heeft daar richtlijnen voor genaamd E-A-T.

Wat zijn E-A-T signalen?

E-A-T signalen zijn factoren die Google gebruikt om te bepalen of jouw site betrouwbare informatie bevat. Er zijn veel factoren die hierbij meespelen. Denk bijvoorbeeld aan de kennis en ervaring van de auteur(s) van de content, links van andere betrouwbare websites naar jouw site en aanbevelingen van experts uit jouw vakgebied.

Hoe zorg je voor goede E-A-T signalen?

Om met je website goede E-A-T signalen te geven richting Google blijft het belangrijk om je reputatie als expert te versterken. Zorg ervoor dat je content van goede kwaliteit is. Baseer het op gedegen onderzoek en vermeldt je bronnen. Zorg er ook voor dat jouw bedrijf bekender wordt als een betrouwbare bron binnen je vakgebied. Dat kan door samen te werken met experts uit jouw vakgebied in de vorm van interviews, podcasts, artikelen en aanbevelingen. Zowel op jouw kanalen (website, social media, YouTube etc.) als die van hen.

Gezellig kletsen met de zoekmachines

Microsoft Bing heeft het al en de nieuwkomer Perplexity.com is er volledig op gebaseerd: informatie geven in de vorm van een dialoog.

Door de toepassing van AI begrijpen begrijpen chatbots zoals ChatGPT en Bing Chat menselijke conversaties en kunnen daardoor ook als een mens antwoorden en doorvragen. Deze AI technologie zal overal gaan opduiken als slimme assistent. Op je smartphone als verbeterde versie van Siri en de Google Assistant. Installeer de gratis Chrome extensie van Perplexity maar eens in je browser. Deze handig assistent vat op verzoek snel een webpagina voor je samen of helpt je met het doorzoeken van een site zonder zoekfunctie.

De integratie van AI chatbots in zoekmachines zal website en SEO voorlopig niet overbodig maken. Net als bij de featured snippet zal een antwoord van de chatbot de ene keer direct (op na een kort gesprekje) het antwoord opleveren en de andere keer leiden tot doorklikken naar een website voor meer informatie.

ChatGPT biedt die mogelijkheid niet. Bing chat en Perplexity vermelden wel websites in hun antwoorden. In het voorbeeld hieronder zie je kleine getalletjes in de chat die verwijzen naar de bronvermelding van websites eronder.

Wat betekent dit voor SEO en de content op je website? Eigenlijk hetzelfde als het optimaliseren van je content voor voice search. Beantwoorden je website en je blog de vragen van je doelgroep nog niet kort en bondig in dialoogvorm? Dan weet je wat je te doen staat. Het is nog niet te laat 😉

Wil je op korte termijn alle essentiële SEO vaardigheden leren die nodig zijn om je website goed vindbaar en representatief tevoorschijn te laten komen in de zoekmachines? Dan is de online SEO cursus (met 25 direct te starten videolessen) iets voor jou! Investering: €298 €148. Bekijk de cursus→

Plaats een reactie