Hoger in Google komen?

Pas op voor deze achterhaalde SEO wijsheden

Google verandert honderden keren per jaar de manier (“het algoritme”) waarop ze webpagina’s positioneren (“ranken”) in de zoekresultaten.

Dit zijn vaak kleine wijzigingen waarvan je niet zoveel merkt, maar er zijn de afgelopen jaren ook een aantal belangrijke wijzigingen door Google geweest die van grote invloed zijn op de manier waarop je de pagina’s van je website goed vindbaar maakt en houdt.

Door die wijzigingen van Google zijn ook veel SEO tips niet meer van toepassing. Toch hoor je ze nog vaak, die achterhaalde SEO praktijken. Daarom in dit artikel 5 ‘wijsheden’ die je beter NIET kunt toepassen.

seo-fabels-500

Fabeltje 1: Veel links = hoog in Google

Dit is een van de meest gedateerde ideeën over SEO. Tot aan de Google Penguin update van 2012 was het inderdaad nog een krachtige factor: hoe meer links, hoe beter je positie in Google. Die tijden zijn voorbij…

Google kijkt nu ook naar de linkkwaliteit.

Heb je aardig wat links op irrelevante sites of zelfs spam-achtige sites, dan heeft dit nadelige effecten op je positie in Google.

Aan de andere kant, als er op een website van hoge kwaliteit en hoge relevantie een link naar jouw website is vermeld, dan krijgt jouw site een stukje van die waarde mee. En dat helpt je aan een hogere positie in Google.

Dus in plaats van overal en nergens backlinks proberen te verkrijgen naar je site, kun je je beter richten op het verkrijgen van links op enkele pagina’s van hoge kwaliteit met een hoge ‘page authority’.

Fabeltje 2: Social media heeft geen effect op je Google ranking

In de SEO wereld is hier al jaren discussie over en Google ontkent regelmatig dat social media signalen effect hebben op je vindbaarheid in de zoekmachine, oftewel je Google ranking.

Maar daar gaat het eigenlijk niet om…

Het ene na het andere onderzoek toont aan dat er een sterke relatie is tussen de aanwezigheid in de social media en de positie in Google.

Of dat nu iets is wat Google berekent of niet, dat maakt voor zoekmachine-optimalisatie niet uit.

De feiten uit de onderzoeken spreken voor zich: een sterke aanwezigheid in de social media helpt je vindbaarheid via Google.

Eerstvolgende SEO cursus:

Dinsdag 24 oktober 2017 in Hilversum
Leer in één dag alles wat je nodig hebt om je website goed vindbaar te maken. Meer info en inschrijven »

Fabeltje 3: Goede content draait vooral om het gebruik van zoekwoorden

Het volproppen van je teksten met zoekwoorden, ook wel ‘keyword stuffing’ genoemd, is slecht voor de ‘user experience’, oftewel hoe bezoekers jouw pagina ervaren.

Je hebt het vast zelf weleens meegemaakt, je zoekt iets via Google, je klikt op een link en vervolgens kom je op een pagina die zo vol staat met zoekwoorden dat de tekst inhoudelijk eigenlijk nergens meer op slaat.

Google let hier op, kan je minpunten geven hiervoor en dat leidt weer tot een lagere positie in Google.

Focus dus in eerste instantie op het schrijven van goede teksten die makkelijk te lezen zijn en gewaardeerd worden door je doelgroep. De beste zoekwoorden verwerk je daarna op een natuurlijke manier in de tekst, als dat nog nodig is.

Fabeltje 4: Hoog in Google = meer bezoekers

Een hoge positie is niet het enige waar het om gaat als je meer bezoekers naar je website wilt trekken. Mensen moeten ook klikken op jouw vermelding in de zoekresultaten. Als die, misschien zelfs hoge, vermelding (gevormd door de meta-titel en meta-omschrijving) van jouw website niet de interesse wekt van de zoeker, dan levert dit ook weinig bezoekers op.

Een andere factor is het zoekvolume van de zoekwoordcombinatie waarop je hoog staat in Google. Als weinig mensen daarop zoeken, dan levert dat ook weinig bezoekers op.

Richt je niet alleen op de positie in Google, maar vooral op de taal die je doelgroep gebruikt als ze jouw expertise of hulp zoeken. Door het gebruik van de juiste woorden èn een aantrekkelijke omschrijving in de zoekresultaten van Google is de kans op meer bezoekers een stuk groter.

Fabeltje 5: Meer pagina’s = meer bezoekers

Het is ook een achterhaald principe dat hoe meer pagina’s je site heeft, hoe meer verkeer er via de zoekmachines op je website binnenkomt.

Uiteraard heb je meer ‘geïndexeerde pagina’s, dat zijn pagina’s die Google opneemt in de zoekresultaten, maar dat verbetert niet per definitie de autoriteit van je website als geheel.

In de praktijk bevatten veel pagina’s van websites weinig tekst, zijn van matige inhoudelijke kwaliteit en sluiten ze niet aan op de zoekvraag die mensen in Google intikken. Die pagina’s blijven daardoor ver verwijderd van de eerste pagina. En 92% van de zoekers kijkt niet verder dan deze eerste pagina in Google.

Fabeltje 6: Zet altijd hetzelfde zoekwoord in een link naar je website

De tekst van een link, zoals hier: Meer info over de cursus WordPress, heet de ‘anchor text’. Deze tekst is een van de manieren voor Google om te bepalen over welk onderwerp de doelpagina (= de pagina waarnaar de link verwijst) gaat.

Als veel sites met soortgelijke linkteksten verwijzen naar dezelfde pagina, dan zal die pagina wel relevant en waardevol zijn, is de algemene gedachte van zoekmachines. Jaren geleden was het ook zo eenvoudig: linken er veel sites naar jouw pagina, dan ben je belangrijk en sta je hoog in de zoekresultaten voor het zoekwoord dat in die linkteksten voorkomt. Daar werd en wordt ook misbruik van gemaakt: geautomatiseerd op honderden websites je website (laten) aanmelden met steeds dezelfde linktekst. Dat is voor Google ook een indicatie geworden voor ‘vals spelen’ waardoor dit soort praktijken eerder tot een lagere notering in de zoekresultaten leidt of zelfs tot verwijdering daaruit.

Links naar je site zijn overigens nog steeds belangrijk, maar er zijn tegenwoordig meer factoren die een rol spelen, zoals de kwaliteit van je content en de autoriteit van de website die naar jou verwijst.

Wel doen: zorgen voor een ‘natuurlijk linkprofiel’. Dus als ik alle links op een rijtje zou zetten richting mijn website, en ik kijk naar de linkteksten, dan zit daar een aardige variatie in en is niet meer dan 50% hetzelfde. Als voorbeeld: de links naar mijn pagina ’Cursus WordPress’ bevatten niet altijd de zoekwoordcombinatie ‘Cursus WordPress’, maar ook varianten zoals bijvoorbeeld ‘WordPress workshop’, ‘WordPress leren’ en ‘WordPress training’.

Benieuwd naar jouw ‘link profile’? Dat kun je checken via de Moz.com:

https://moz.com/researchtools/ose/

1. Type de URL in van de pagina waarvan je het linkprofiel wilt checken, en klik op ‘Search’:

 

2. Klik aan de linkerzijde in het menu op ‘Anchor Text’ en dan zie je rechts alle linkteksten (‘Anchor Text Terms’) en het aantal keren dat deze tekst voorkomt:

Fabeltje 7: Plaats je artikelen op zoveel mogelijk websites

Op zich een prima principe: plaats je content op zoveel mogelijk sites en je wordt door meer mensen gezien. Maar deze verhoogde zichtbaarheid kan je vindbaarheid via zoekmachines verminderen. Google bijvoorbeeld houdt niet van ‘duplicated content’. Het kopiëren van dezelfde content naar andere sites kan Google ook weer zien als ongewenste manipulatie van je positie (‘ranking’) in de zoekresultaten.

Wat je beter kunt doen:

Schrijf op de andere site een korte introducerende tekst en verwijs via een link naar het volledige artikel op je eigen website. Voeg op de andere website ‘onder water’ een ‘canonical link’ toe. Daarmee geef je richting de zoekmachines aan waar het originele artikel staat. Als je een WordPress website hebt, dan kun je met de Yoast SEO plugin deze verwijzing eenvoudig instellen.

Fabeltje 8: Vorm een netwerk van links

Als je met een groep anderen jullie sites onderling gaan linken moet je oppassen. Dit op een onnatuurlijke manier doen, is tegen de richtlijnen Google. Uiteraard is een enkel linkje hier en daar naar gerelateerde bedrijven, verenigingen of initiatieven geen probleem. Het gaat om het strategisch inzetten van deze ‘truc’.

Dus meerdere sites (met weinig waardevolle content) creëren met als hoofddoel om veel onderling te linken. Liever niet doen, want Google is er actief mee bezig om dit soort praktijken op te sporen en af te straffen (met een lagere ranking of verwijdering uit de zoekresultaten).

Fabeltje 9: Content is king

‘Content is king’… Ook dat hoor je vaak. Ik zie het liever zo: de kwaliteit van je content is de ‘king’. Veel mensen, vooral bloggers, schrijven content om de vindbaarheid te verbeteren, maar doen dat met te weinig diepgang. Het is niet echt waardevol, of meer van hetzelfde. Of zoals het Google het noemt, het is ‘thin content’.

Schrijf of herschrijf liever niet wat anderen al hebben geschreven. Focus je op het schrijven van unieke content. Dat kan jouw unieke visie zijn op een onderwerp, iets van een andere kant belichten, door combinaties te maken die er nog niet zijn, of iets op zo’n manier uit te leggen dat jou doelgroep het wèl begrijpt. Dit zijn maar enkele suggesties. Als je even de tijd neemt om erover na te denken, dan vind je vast nog veel meer unieke invalshoeken.

Fabeltje 10: Zet veel zoekwoorden in de “meta teksten”

De vermeldingen van jouw webpagina’s in Google bestaan uit een titel (ongeveer 70 tekens) en een omschrijving (ongeveer 150 tekens). Als je er zelf niets aan doet, dan toont Google de eerste 70 tekens van de paginatitel en de eerste 150 tekens van de paginatekst. Deze voor zoekmachines bedoelde “metateksten” die op je webpagina’s onzichtbare zijn, kun je het beste zelf schrijven. Als je een WordPress website hebt, dan kun je dat doen met de Yoast SEO plugin.

Stop de meta-tekst niet vol met zoekwoorden, maar maak er een duidelijke boodschap van die goed beschrijft waar je pagina over gaat. Dan weten zoekers wat ze kunnen verwachten. Bij een goed geschreven meta-titel en -omschrijving denken zoekers: “Ah, dat is wat ik zoek, dit klinkt veelbelovend, daar wil ik meer over weten”. En ze klikken door naar jouw webpagina.

Dus niet zo:

 

Maar zo:

Fabeltje 11: Plaats je website op alle startpagina’s en online bedrijfsgidsen

Met startpagina’s en online bedrijfsgidsen op zich is niets mis. Er zijn heel veel goede sites waar je je bedrijfsprofiel kunt toevoegen met een link naar je website. Maar pas op voor dubieuze sites. Op enkele fraai ogende sites na, komen deze sites qua uiterlijk  vaak al slecht of matig over en zijn een verzamelbak van linkjes naar van alles en nog wat en bevatten veel reclame. Sommige sites plaatsen ook malware in browser van bezoekers, of willen je laten klikken op links naar sites met malware.

Malware is elke software die gebruikt wordt om computersystemen te verstoren, gevoelige informatie te verzamelen of toegang te krijgen tot private computersystemen. Het woord is een samentrekking van het Engelse malicious software (kwaadaardige software, soms schadelijke software). Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Malware

Met online bedrijfsgidsen zoals allebedrijvenin.nl en zzpgids.nl is niets mis. Dat zijn prima mogelijkheden om een paar extra links naar je website te verkrijgen door daar je bedrijfsprofiel aan te maken.

Twijfel je over de kwaliteit van dergelijke sites? Met de Moz Open Site Explorer kun je de spamscore van een site checken:

De maximale spanscore is 17. Dus een score van 2 in het bovenstaande voorbeeld, waar ik www.allebedrijvenin.nl test, is een lage spam score en een vermelding op die site kun je als veilig beschouwen.

Twijfels over je SEO aanpak?

Je kunt het natuurlijk allemaal zelf uitzoeken en veel tijd verliezen aan het lezen van allerlei artikelen en bekijken van YouTube filmpjes van uiteenlopende kwaliteit. En blijven twijfelen over juiste aanpak en tools…

Of je blijft het voor je uit schuiven totdat je echt het goede startpunt hebt gevonden en het juiste moment zich aandient om te beginnen met SEO.

Het alternatief: zorg voor een stok achter de deur en een vliegende start door de 1-daagse SEO cursus te volgen.

Dit bespaart je een hoop tijd en je zit direct op het goede spoor.

 Bekijk de SEO cursus

Verder lezen:


Delen? Klik hier:Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Er is 1 reactie op Hoger in Google komen?

  1. Sabine 26 februari 2017 at 13:40 #

    Bedankt voor het delen van deze nuttige tips! Ik probeer met ons startende bedrijf ook interessant te worden voor de ranking van Google. Een uitdagende klus maar erg leuk om er mee bezig te zijn. Ik neem jouw tips dan ook graag mee in mijn zoektocht. 🙂

Geef een reactie