Voorjaarsdeal: €198 €148
Alle essentiële MailChimp vaardigheden in 50 videolessen. Vlot en goed zelf je nieuwsbrief maken!
Bekijk de cursus→

Trainer:
Martijn Baltes

Heeft SEO nog zin in 2023?

Betekent de opkomst van AI chat bots zoals ChatGPT en BingChat de ondergang van zoekmachines?

Als je naar de percentages kijkt dan lijkt SEO zelfs nu al zonder de AI chat bots dramatisch:

Minder dan 50% van de mensen klikt vanuit een zoekmachine zoals Google door naar een website.

De details zijn te zien in de grafiek hieronder van SemRush:

Maar pas op met sturen op percentages. Als je niet naar de percentages kijkt, maar naar de absolute getallen, dan blijkt dat het aantal websites dat wordt bezocht via een zoekopdracht in zoekmachines nog steeds elk jaar hoger wordt.

Het aantal bezoeken naar websites vanuit zoekmachines neemt nog steeds elk jaar toe.

Dus het snelle antwoord op de vraag "heeft SEO nog zin in 2023?" op basis van dit inzicht is wat mij betreft dus "Ja!".

Leren hoe je goed vindbare content maakt? Behulpzame content die zowel gewaardeerd wordt door de zoekmachines als door je doelgroep? Na deze online cursus (direct te starten, 25 videolessen) beschik je over alle essentiële SEO vaardigheden en weet je wat de beste (A.I.) tools zijn. Bekijk de cursus→

SEO werd in 2012 al als achterhaald bestempeld

In 2012 dook de term 'zero clicks' op in de SEO wereld. In dat jaar werd de Knowlegde Graph geïntroduceerd door Google. De term zegt je waarschijnlijk niets, maar als je een algemeen feitje zoekt, dan zie je meestal een Knowlegde Graph verschijnen:

Je ziet dus direct in Google al het antwoord op algemene vragen; je hoeft niet door te klikken naar een website. Vandaar de term 'zero clicks'.

Daarna volgenden in 2016 de slimme assistenten zoals Alexa en de Google Assistant. Zowel verkrijgbaar als los apparaat (speaker en microfoon) en natuurlijk als app op smartphones. Eerder was er ook al Siri van Apple. Als deze oplossingen werken spraakgestuurd. Je roept je vraag, en het apparaat of de app spreekt het antwoord uit. Ook hierdoor nam het aantal 'zero click' zoekopdrachten toe. Simpele vraag, direct je antwoord en geen reden om verder te zoeken op een website.

De hype in 2023: ChatGPT en Google Bard

We zijn weer een jaar of vijf verder en weer wordt "de dood van SEO" aangekondigd.

Met AI chatbots als ChatGPT en Google Bard kun je intelligente conversaties voeren en daaruit veel nuttige informatie halen zonder ook maar een enkele website te bezoeken.

Maar waar haalt zo'n chatbot zijn informatie vandaan? Juist, ook uit websites.

Net zoals de TV de radio niet verving en ook het internet de TV niet overbodig maakte, zal de chatbot ook websites en SEO niet vervangen.

Elke nieuw medium krijgt zijn specifieke functie en plek in het totale medialandschap.

Betekent dat dan dat het gewoon business as usual is, als het gaat om de vindbaarheid van je website? Het antwoord daarop is "Nee". De hele boel hoeft niet op zijn kop, maar er zijn wel enkele belangrijke zaken om rekening mee te houden bij het maken van vindbare content.

Het belang van onderscheidende en kwalitatieve content

Een goede SEO-strategie begint met kwalitatieve content. Maak unieke, waardevolle en relevante content die perfect aansluit bij het de wensen, het gedrag en de emoties van je doelgroep past. Maar hoe maak je jouw content anders dan die van andere bedrijven?

Enkele aanbevelingen:

  1. Maak gebruik van unieke invalshoeken. Geef dus niet dezelfde informatie in dezelfde vorm als waar het internet al vol mee staat.
  2. Richt je op de juiste zoektermen. Maak bij je zoekwoordenonderzoek een onderscheid tussen informatieve zoekopdrachten ('wat is MailChimp.') en transactionele zoekopdrachten ('Cursus MailChimp Utrecht'). Vergeet de informatieve zoekopdrachten die gericht zijn op het verkrijgen van snelle en algemene antwoorden, zoals "wat is de hoofdstad van Nederland". Die toont Google dus al jaren direct in een Knowlegde Graph en de chatbots geven deze antwoorden ook direct en volledig. Focus je op het type content dat mensen willen zien na een tekstgebaseerde conversatie met een chatbot.
  3. Gebruik dus unieke visuele elementen. Gebruik eigen afbeeldingen, eigen video's en zelf gemaakte infographics, om de inhoud aantrekkelijker en beter te presenteren. Dit kan ook helpen om complexe onderwerpen gemakkelijker begrijpelijk te maken.
  4. Bouw aan je merk-identiteit. Zorg ervoor dat je herkenbaar en uniek bent in je stijl en je aanpak. Je bent niet alles voor iedereen. Je merk ('brand') kun je uitwerken als een persoonlijkheid. Ga uit van bepaalde menselijke waarden, normen en overtuigingen. Zo kun je op emotioneel niveau een connectie maken met je doelgroep. Bied je bijvoorbeeld zekerheid en rust of juist meer avontuur en spanning?
  5. Maak waar mogelijk gebruik van actueel onderzoek en data. Voeg actuele cijfers en feiten toe aan je content om je informatie aantoonbaar en betrouwbaar te maken.
  6. Bouw je eigen community op. Geef mensen de mogelijk om zich bij je aan te sluiten. Bijvoorbeeld door je te volgen op LinkedIn, Facebook en Instagram. Probeer daarbij de interactie te bevorderen in de vorm van likes en reacties op je (blog)berichten. En blijf onafhankelijk van de bekende social media platforms door een mailinglijst op te bouwen. Een nog steeds succesvolle aanpak daarvoor is het op je website aanbieden van (uiteraard kwalitatief hoogwaardige) 'weggevers' op je website. Denk hierbij aan gratis handleidingen, whitepapers en checklists. Met MailChimp automatiseer je dit proces: van aanmeldformulier op je website tot en met het mailen van de weggever.

Meer leren over SEO?

Heb je een ochtend de tijd? Dan praat ik je tijdens de live online SEO training graag bij over de nieuwste Google en SEO ontwikkelingen en de beste aanpak om vindbare content te schrijven.

We doen het in een klein groep live online via Zoom dus het is de perfecte combi van lekker op je eigen werkplek blijven en toch direct je vragen stellen.

SEO is overigens niet technisch. De sleutel tot een goede vindbaarheid is de juiste mix van:

  • doelgroepkennis
  • tekstschrijven
  • analyseren, en
  • (content) structureren.

Meer info, meer data en inschrijven:

Plaats een reactie