Onzeker over je WordPress website? Kan het makkelijker, beter en veiliger? Of durf je zelf de updates niet uit te voeren? Overweeg de WordPress APK

Trainer:
Martijn Baltes

Voorjaarsdeal: €198 €148
Alle essentiële MailChimp vaardigheden in 50 videolessen. Vlot en goed zelf je nieuwsbrief maken!
Bekijk de cursus→

Trainer:
Martijn Baltes

Je vindbaarheid in Google testen

Als bedrijf of website-eigenaar is het van groot belang om goed vindbaar te zijn in Google. Het is immers dé manier om meer bezoekers te krijgen en uiteindelijk meer omzet te genereren. Maar hoe weet je eigenlijk of je goed vindbaar bent in Google? Met andere woorden: waar sta ik in Google?

Heeft de Google (ro)bot je site al gevonden?

In dit artikel eerst de uitleg van enkele SEO basisbegrippen en daarnaast enkele handige tools die je kunt gebruiken om je positie in Google te checken.

Waarom is een goede vindbaarheid in Google belangrijk?

Een goede vindbaarheid in Google zorgt er er voor dat je website meer bezoekers krijgt. Dit kan leiden tot meer leads en uiteindelijk meer omzet. Bovendien geeft een hoge positie in Google je bedrijf of website meer autoriteit en geloofwaardigheid.

Ranken, vindbaarheid, zichtbaarheid, indexering?

Als het gaat om SEO komen er al snel veel jargon voorbij. Dus eerst even een uitleg van enkele SEO termen, wat wordt er eigenlijk bedoelt met ranken en indexeren, bijvoorbeeld?

We noemen het vaak vindbaarheid in Google, of zichtbaarheid in Google. Google gebruikt andere termen.

Google spreekt over een vermelding (van een webpagina) in de zoekresultaten. En Google heeft het over "indexering" van webpagina’s. Als je website goed geïndexeerd is, betekent dit dat de Google "bot" je site heeft kunnen vinden en de pagina’s van je website kent. Nu kunnen je pagina’s en blogs getoond worden in de zoekresultaten bij bepaalde zoekresultaten.

Nog zo’n term is "ranken". Als je de beste pagina hebt geschreven over hoe je bijvoorbeeld MailChimp nieuwsbrieven uit de spambox houdt, dan rank je waarschijnlijk nummer 1 in de zoekresultaten voor de zoekopdracht "MailChimp in spam". Oftewel je staat bovenaan in Google.

Leren hoe je goed vindbare content maakt? Behulpzame content die zowel gewaardeerd wordt door de zoekmachines als door je doelgroep? Na deze online cursus (direct te starten, 25 videolessen) beschik je over alle essentiële SEO vaardigheden en weet je wat de beste (A.I.) tools zijn. Bekijk de cursus→

Hoe kun je je vindbaarheid in Google testen?

Gratis je Google positie testen

Er zijn verschillende tools beschikbaar om je vindbaarheid in Google te testen. Een van de meest gebruikte tools is de Google Search Console. Met deze gratis tool van Google kun je onder andere zien op welke zoekwoorden je website gevonden wordt, hoeveel verkeer je website krijgt via Google en welke pagina's van je website daar de grootste bijdrage aan leveren.

Rapport "Prestaties" in de Google Search Console

Betaalde tools gebruiken om je positie in Google te checken

Er is veel te koop als het het om het checken van je ranking in Google.

Een aantal bekende tools:

Dit is prijzige SEO software en ze kosten gemiddeld ongeveer €200 per maand.

Waarom betalen voor SEO software?

Dit soort software is niet echt noodzakelijk als je af en toe met SEO bezig bent, maar als je veel vindbare content wilt gaan schrijven, dan kan commerciële SEO software je veel tijd besparen. Je vindt sneller de benodigde informatie doordat de essentiële gegevens automatisch in 1x overzichtelijk bij elkaar worden gezet.

Mijn favoriete SEO software is die van Mangools, dat voorheen KWfinder heette. Belangrijk voordeel ten opzichte van de eerder genoemde tools: Mangools is net zo uitgebreid, maar veel goedkoper. De kosten per maand zijn ongeveer €30 per maand. Dit is de prijs van het Basic pakket waar ik al jaren meer dan genoeg aan heb.

Je kunt de Mangools SEO software gratis en vrijblijvend uitproberen via deze link.

Wat zijn je beste zoekwoorden (en die van de concurrent)?

Wat is de SEO superkracht van je website? Om daar achter te komen, kun je met deze SEO software (van Mangools) je website even onder de loep te nemen en zien met welke zoektermen en pagina's je het beste rankt in Google.

Ook leuk: je kunt spieken bij de concurrentie en zien wat hun beste zoekwoorden zijn. Handig ter inspiratie. Deze informatie kun je meenemen bij het maken van nieuwe content om uiteindelijk beter vindbaar te worden dan de concurrentie.

Hoe het werkt, leg ik uit in de onderstaande video:

De vindbaarheid van je website direct in Google testen

Naast de hiervoor beschreven tools kun je ook handmatig checken of je vindbaar bent, direct in Google.

Zoek je eigen domeinnaam op in Google en zet de search operator "site:" ervoor.

Je typt dus het onderstaande in als zoekopdracht in Google:

site:www.domeinnaam.nl

Vervang www.domeinnaam.nl door je eigen domeinnaam en gebruik geen spaties in je zoekopdracht.

Handmatig je vindbaarheid in Google testen

Als je website vindbaar is, dan krijg je dat nu te zien. Je ziet de eerste 10 pagina’s van je site die Google kent, en mogelijk nog meer. Onderaan de pagina zie je dan een aantal cijfers staan. Dat zijn de andere pagina’s met zoekresultaten.

Als je geen zoekresultaten ziet, of het zijn er veel minder dan je verwacht, dan kan het zijn dat er qua SEO techniek iets niet in orde is met je site. Koppel dan de Google Search Console aan je site om uit te vinden wat er mis is.

In het rapport "Pagina indexering" (voorheen "dekkingsrapport") zie je hoeveel pagina’s van je website door Google geïndexeerd zijn:

Het indexeringsrapport in de Google Search Console

Je ziet in dit rapport ook hoeveel pagina’s fouten bevatten, waardoor ze niet zichtbaar zijn in Google. Het rapport geeft ook per pagina aan wat het specifieke probleem is en een link naar een Google support pagina met suggesties voor de oplossing.

Hoe kun je de vindbaarheid in Google verbeteren?

Nu je weet waar je staat in Google, is het tijd om te kijken hoe je door het toepassen van SEO de vindbaarheid kunt verbeteren. Hieronder geven we enkele praktische tips.

  1. Zoekwoordenonderzoek

Het is belangrijk om te weten op welke zoekwoorden je doelgroep zoekt. Door zoekwoordenonderzoek te doen, kun je deze zoekwoorden in je content verwerken en zo beter gevonden worden in Google. Zorg er wel voor dat je de zoekwoorden op een natuurlijke manier verwerkt in de teksten.

  1. Hoge kwaliteit content schrijven

Een van de belangrijkste factoren voor een goede vindbaarheid in Google is goede content. Zorg ervoor dat je teksten van hoge kwaliteit zijn en de vragen van je doelgroep perfect beantwoorden. Probeer ook regelmatig nieuwe behulpzame content toe te voegen aan je website.

  1. Technische optimalisatie

Naast goede content is het ook belangrijk dat je website technisch goed in elkaar zit. Zorg ervoor dat je website snel laadt, gebruik maakt van een veilige HTTPS-verbinding en dat de website goed werkt op verschillende apparaten, zoals desktops, laptops en smartphones.

  1. Linkbuilding

Linkbuilding is het verkrijgen van links van andere websites naar jouw website. Dit is naast het maken van goede content de andere belangrijke factor die helpt om je positie in Google te verbeteren. Zorg er wel voor dat de links afkomstig zijn van relevante en betrouwbare websites.

  1. Sociale media

Sociale media kan ook bijdragen aan een betere vindbaarheid in Google. Zorg ervoor dat je website goed gedeeld kan worden op sociale media en maak gebruik van kanalen waar je doelgroep actief is. En ook hier is de kwaliteit van de content de belangrijkste factor. Het moet zo goed zijn dat de lezers denken: "Dit ga ik delen!".

Samenvatting

De belangrijkste vragen die in dit artikel beantwoord worden zijn:

Wil je op korte termijn alle essentiële SEO vaardigheden leren die nodig zijn om je website goed vindbaar en representatief tevoorschijn te laten komen in de zoekmachines? Dan is de online SEO cursus (met 25 direct te starten videolessen) iets voor jou! Investering: €298 €148. Bekijk de cursus→

Tot slot

Een goede vindbaarheid in Google is van groot belang voor het succes van je website en je bedrijf. Door regelmatig te testen waar je staat in Google en door te werken aan de punten zoals beschreven in dit artikel, kun je je vindbaarheid verbeteren en meer bezoekers naar je website trekken.

Onthoud dat SEO een lange-termijnstrategie is en dat het tijd en inzet vereist om resultaten te zien. Maar door consistent te werken aan je vindbaarheid, kun je uiteindelijk de concurrentie voorbijstreven en bovenaan in de zoekresultaten van Google verschijnen.

Meer SEO tips:

NIEUW: Basiscursus AI voor contentbeheerders en ondernemers

NIEUW: Basiscursus AI voor contentbeheerders en ondernemers

Staat je WordPress website er netjes bij in Google?

Staat je WordPress website er netjes bij in Google?

SEO trends 2024 (7 redenen waarom SEO nog steeds belangrijk is)

SEO trends 2024 (7 redenen waarom SEO nog steeds belangrijk is)

Je website aanmelden bij Google, is dat nog nodig?

Je website aanmelden bij Google, is dat nog nodig?

Wat zijn entiteiten, LSI en NLP keywords? En waarom zijn ze belangrijk voor SEO?

Wat zijn entiteiten, LSI en NLP keywords? En waarom zijn ze belangrijk voor SEO?

Google: SEO teksten laten schrijven door AI is ok, als het maar…

Google: SEO teksten laten schrijven door AI is ok, als het maar…

Hoger in Google komen?

Hoger in Google komen?

De lengte van een blog: is het aantal woorden in je artikel belangrijk?

De lengte van een blog: is het aantal woorden in je artikel belangrijk?

Plaats een reactie