Onzeker over je WordPress website? Kan het makkelijker, beter en veiliger? Of durf je zelf de updates niet uit te voeren? Overweeg de WordPress APK

Trainer:
Martijn Baltes

Voorjaarsdeal: €198 €148
Alle essentiële MailChimp vaardigheden in 50 videolessen. Vlot en goed zelf je nieuwsbrief maken!
Bekijk de cursus→

Trainer:
Martijn Baltes

Zo maak je een WordPress blog (stappenplan 2024)

Een blog maken, waarom zou je dat doen? Nou, bijvoorbeeld om meer bezoekers te krijgen op je website.

Met een blog kun je via informatie artikelen laten zien dat je een expert bent binnen je vakgebied. Dat geeft vertrouwen en door het regelmatig publiceren van waardevolle tips en inzichten bouw je een relatie op met je doelgroep. De gunfactor wordt groter en daarmee ook de kans dat een bezoeker van je website/blog een klant wordt.

Een blog maken doe je (als je het mij vraag) met WordPress. Hiermee zet je zonder technisch gedoe vlot en goed je zakelijke blog op.

Waarom beginnen met een blog?

Een goed opgezet zakelijk blog trekt meer verkeer naar je website en genereert meer leads dan dezelfde website zonder blog. Is je concurrentie nog niet zo actief met bloggen? Dan ligt daar voor jou de kans om je te onderscheiden met behulpzame content waar je potentiële klant blij van wordt.

Door te bloggen leer je door het benodigde (markt)onderzoek om te kijken door de ogen van je (potentiële) klant. Je komt dus steeds meer te weten over hun problemen en wensen. Met die kennis ben je vervolgens in staat om steeds beter passende oplossingen (producten en diensten) te bedenken.

Je verbetert door regelmatig te schrijven gaandeweg je communicatie en spreekt daardoor steeds meer de taal van je klant. Gevolg is dat lezers van je blogs denken: "Ja, dat herken ik! Ja, dat heb ik nodig!" en dat leidt dan weer tot meer mailtjes, telefoontjes van geïnteresseerden waarvan jij vast een groot deel weet om te zetten in nieuwe klanten.

WordPress.com of WordPress.org gebruiken voor je blog?

Als je een blog wilt starten met WordPress, heb je twee opties: WordPress.com of WordPress.org.

WordPress.com wordt gehost door WordPress zelf, wat betekent dat je je geen zorgen hoeft te maken over het beheren van de webserver of het updaten van de WordPress software. Het heeft echter beperkte mogelijkheden en je hebt geen volledige controle over je website. De kosten voor hosting en extra opties lopen ook snel op bij WordPress.com.

WordPress.org (ook wel de zelf gehoste versie genoemd) is wat mij betreft de meest veelzijdige en goedkoopste oplossing. Je hebt dan de volledige controle hebt over je website en e-mail. De WordPress.org software is gratis.

Updates van WordPress, het template (thema) en de plugins kun je met een paar klikken op automatisch zetten, dus daar heb je dan ook bij de keuze voor WordPress.org geen werk weer aan.

Het registeren van je eigen domeinnaam, het koppelen van een hostingpakket en de installatie van WordPress is tegenwoordig niet technisch meer en erg eenvoudig gemaakt door de hosting providers.

Toch kan je hier en daar de verkeerde keuze maken als je de terminolgie niet helemaal begrijpt. Dus heb je twijfels over de domeinregistratie, het koppelen van een hosting pakket of het installeren van WordPress? Neem gerust even contact met me op, ik help je graag.

Kies een veelzijdig WordPress thema

Nadat je WordPress hebt geïnstalleerd, kies je een template voor je WordPress blog. Een template wordt in WordPress en thema genoemd.

GeneratePress is al jaren mijn favoriete thema.

GeneratePress is een krachtig en flexibel WordPress thema. Het is perfect voor het maken van een professionele website. Het thema is geoptimaliseerd voor SEO en snelheid, waardoor het een goede keuze is voor websites en blogs van elke omvang.

Andere voordelen zijn: het is eenvoudig in het gebruik, heeft een brede selectie aan opties en is dus goed aanpasbaar. Het is ook licht van gewicht (qua benodigde schijfruimte), waardoor het snel laadt en de prestaties van de website verbetert. En niet te vergeten: het is een gratis thema!

Kies de juiste page builder

Het schrijven en indelen van je blogartikelen doe je het makkelijkst met een page builder. Een page builder bevat allerlei contentblokken voor tekst, koppen, afbeeldingen, kolommen en knoppen. Sinds 2019 hoef je daarvoor niets meer toe te voegen aan WordPress.

De standaard WordPress Gutenberg blok editor biedt je alle essentiële contentblokken. Dus page builder plugins zoals Divi, de Visual Composer, Avada, de Beaver Builder en Elementor en dergelijk zijn dus niet meer nodig.

Je WordPress blog opzetten

Via de video hieronder leer je het volgende:

  1. Je eerste WordPress bericht maken
  2. Overzichtpagina voor je blog maken (met samenvatting en lees-verder linkje)
  3. Je blog toevoegen aan de menubalk
  4. Afbeeldingen toevoegen aan je bericht
  5. De uitgelichte afbeelding instellen

Je blog indelen met categorieën

Categorieën zijn belangrijk om je inhoud te organiseren. Je kunt verschillende categorieën maken voor verschillende onderwerpen en het gemakkelijker maken voor je lezers om de inhoud te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Zorg ervoor dat je categorieën maakt die relevant zijn voor je bedrijf en je doelgroep.

Via de video hieronder leer je het volgende:

  1. WordPress categorieën maken
  2. De standaardcategorie "Geen categorie" aanpassen
  3. Berichten toevoegen aan categorieën toevoegen
  4. Categorieën toevoegen aan de menubalk

Je blog beter vindbaar maken (SEO)

Installeer de beste SEO plugin

Tip: installeer de gratis Yoast plugin voor de zoekmachineoptimalisatie (SEO). SEO is een belangrijk onderdeel van elk zakelijk blog. De Yoast plugin helpt je door je content te scannen en te laten zien wat je goed doet en wat je nog kunt verbeteren. Jij blij, de zoekmachines blij, en je doelgroep blij!

Richt je niet op zoekwoorden maar op zoekvragen

Het in elk artikel strooien van een handje vol steeds dezelfde zoekwoorden werkt al lang niet meer.

Wat wel werkt, is om met een blogartikel een of meerdere specifieke vragen zo gericht mogelijk te beantwoorden. Die specifieke vragen of zoekzinnen die mensen tegenwoordig intypen in Google worden long tail keywords genoemd.

Er wordt dan wel minder vaak gezocht met deze specifieke termen, de concurrentie is ook vaak een stuk minder waardoor je een grotere kans hebt om hoog in Google te komen. Het biedt je ook de kans om je te onderscheiden van "dertien in een dozijn" -content die zich richt op algemene zoekwoorden.

Het geeft de zoeker ook een beter gevoel als ze een gericht antwoord krijgen op hun vraag waardoor ze vanuit Google eerder naar jouw blogartikel doorklikken. Jouw content geeft het vertrouwen dat jij ze kunt helpen met hun specifieke vragen, wensen en problemen.

Laat de bezoekers van je blog niet zomaar weglopen

Je hebt je best gedaan om geweldige content te schrijven voor je doelgroep, je vindbaarheid via de zoekmachines is aan het verbeteren in je ziet in Google Analytics de bezoekersaantallen stijgen.

Laat nu de bezoekers niet zomaar lopen 😉 Geef ze de mogelijkheid om zich te abonneren op je blog. De gratis e-mailmarketing software van MailChimp kun je daar perfect voor inzetten. Zo werkt het:

  1. In MailChimp maak je een aanmeldformulier dat vraagt naar naam en e-mailadres.
  2. Het aanmeldformulier plaats je in de zijbalk of footer van je WordPress blog (is eenvoudig te doen met deze plugin). De titel erboven zou kunnen zijn: "Blijf op de hoogte" of nog beter: "Elke maand een nieuwe tip en nu direct het gratis e-book". Of checklist, of catalogus, inspiratieboekje, stappenplan…
  3. Bezoekers van je blog melden zich aan en belanden automatisch op je mailinglijst in MailChimp
  4. Je schrijft een nieuw artikel op je blog
  5. Via MailChimp schrijf je in één keer een mailtje naar al je abonnees met daarin de aankondiging van (en het linkje naar) je nieuwe artikel.

Liever "doe het samen" dan "doe het zelf"?

Zelf geprobeerd op een blog te maken met WordPress, maar schiet het niet echt op? Met de cursus WordPress voorkom je weken uitzoekwerk en heb je binnen één dag je website (zo goed als) in de lucht!

Eerstvolgende groepscursus WordPress:
Dinsdag 14 mei 2024 (9.00u – 17.00u)
€378 per persoon exclusief BTW