vos bovenop een stapel met letters

Verbeter de vindbaarheid van je website met long tail keywords

Wat zijn long tail keywords?

Long tail keywords zijn zoekwoorden of zoektermen die specifieker en langer zijn dan korte zoekwoorden, de zogenaamde short tail keywords. Long tail keywords zijn vaak zinnetjes of vragen en lijken meer op onze natuurlijke taal. Bij long tail keywords heb je vaak minder competitie.

Een paar voorbeelden van short tail keywords versus long tail keywords:

Short tail keywords:

  • Koffiebonen
  • Fietsen
  • Fotografie

Long tail keywords:

  • Specialty koffiebonen uit Ethiopië
  • Elektrische mountainbikes
  • Portretfotografie voor koppels

Als je deze voorbeelden vergelijkt, zie je dat short tail keywords dus veel algemener en minder specifiek zijn dan long tail keywords. Short tail keywords hebben vaak een hoog zoekvolume, maar er is ook meer concurrentie.

Long tail keywords zijn vaak gerichtere zoekvragen. Geef jij, bijvoorbeeld met een blogartikel, het meest relevante antwoord, dan krijgt je website meer autoriteit en dat bevordert je vindbaarheid in Google en andere zoekmachines.

Alle SEO basisvaardigheden leren die nodig zijn voor het beter vindbaar maken van je website? Bekijk dan de 1-daagse SEO cursus

Zijn long tail keywords altijd de beste optie voor SEO?

Het gebruik van long tail keywords is vaak een effectieve optie voor SEO, omdat ze specifieker zijn en omdat mensen vaak natuurlijke taal gebruiken bij het zoeken in Google.

Echter, in sommige situaties kan het gebruik van korte zoekwoorden ook voordelen hebben. Als je bijvoorbeeld een merknaam of een productnaam hebt die bekend is bij het publiek, kan het gebruiken van die naam als zoekwoord helpen om de vindbaarheid te verhogen.

Het is de kunst om een goede balans te vinden tussen het gebruik van long tail keywords en korte zoekwoorden en om de juiste zoekwoorden te kiezen op basis van het doel van je website en het publiek dat je wilt bereiken.

Schieten met hagel (algemene zoektermen) levert tegenwoordig veel minder op dan een gericht schot in de vorm van specifieke antwoorden (long tail keywords). Met long tail keywords trek je misschien minder bezoekers, maar de kans is een stuk groter dat ze klant worden omdat jij de meest relevante informatie verstrekt.

Hoe vind je long tail keywords?

Je kunt long tail keywords vinden via Google door te zoeken naar specifieke zoekwoorden of zoektermen die relevant zijn voor je website of bedrijf. Bijvoorbeeld, als je een webshop hebt die koffiebonen verkoopt, kun je zoeken naar "koffiebonen" in Google.

Bevestig je zoekopdracht nog niet met de enter-toets, maar kijk naar wat de "autocomplete" functie van Google laat zien:

Schermafbeelding van Google autocomplete

Dus als je begint met het invoeren van een zoekwoord in de Google zoekbalk, dan geeft Google automatisch aanbevelingen voor zoekwoorden die anderen hebben gezocht. Deze aanbevelingen kunnen nuttig zijn voor het identificeren van long tail keywords die relevant zijn voor je website.

Je kunt ook gebruik maken van SEO software waar een zoekwoordenplanner ("keyword research tool") beschikbaar is. Er zijn verschillende gratis en betaalde tools beschikbaar die je kunt gebruiken om zoekwoorden te onderzoeken en ideeën te krijgen voor long tail keywords.

Gratis zoekwoordenplanners:

Betaalbaar:

Flink betalen:

  • Moz.com
  • Semrush.com
  • Ahrefs.com

Tip: probeer het eerst met de gratis oplossingen en de gratis proefperiodes. Je zult merken dat wanneer je de SEO basisvaardigheden en je doelgroep goed begrijpt, je eigenlijk geen betaalde tools nodig hebt.

Plaats een reactie