Voorjaarsdeal: €198 €148
Alle essentiële MailChimp vaardigheden in 50 videolessen. Vlot en goed zelf je nieuwsbrief maken!
Bekijk de cursus→

Trainer:
Martijn Baltes

Opvallen in de Google zoekresultaten

Veel geïnteresseerden in jouw bedrijf maken voor het eerst kennis met je doordat ze iets Googlen en dan jouw vermelding in de Google zoekresultaten zien staan. Maar er zijn kapers op de kust want er staan op zo'n zoekresultatenpagina ook nog 9 concurrenten om je heen.

Opvallen in de Google zoekresultaten is dus belangrijk. Opvallen begint met goede SEO teksten*, en dan met name een goede SEO "snippet" die bestaat uit een metatitel en een meta-omschrijving. Misschien vreemde termen, maar je herkent ze wel als je het onderstaande plaatje bekijkt:

*SEO is een afkorting voor 'search engine optimization', oftwel zoekmachineoptimalisatie. Je website optimaliseren voor goede vindbaar via Google, zou je ook kunnen zeggen.

Wil je op korte termijn alle essentiële SEO vaardigheden leren die nodig zijn om je website goed vindbaar en representatief tevoorschijn te laten komen in de zoekmachines? Dan is de online SEO cursus (met 25 direct te starten videolessen) iets voor jou! Investering: €298 €148. Bekijk de cursus→

1. Je vermeldingen in Google aanpassen

Als je een WordPress website hebt dan kun je deze (op de website zelf niet zichtbare) meta-teksten schrijven met behulp van de Yoast SEO plugin. Nadat je die geïnstalleerd hebt kun je van elke pagina de ‘snippet’ voor de Google resultaten invullen:

Als je de meta-teksten niet invult, dan gebruikt Google in de zoekresultaten daarvoor de gewone paginatitel en daaronder de eerste 150-300 tekens van de gewone tekst. Op zich prima als het een pakkende titel is en de eerste alinea van je pagina een goede samenvatting is van de informatie die daar te vinden is. Maar meestal is dat niet zo, en dan is het voor een duidelijke vermelding in de Google zoekresultaten aan te raden om de meta-teksten daarvoor op maat te schrijven met de Yoast plugin of een soortelijke functie binnen je website.

2. Goede SEO teksten = meer klikken naar jouw website

Als je een goede SEO titel (meta titel) en paginabeschrijving (meta description) schrijft dan is de kans groter dat mensen op jouw vermelding in Google klikken en niet op die van de concurrent.

Een goede SEO titel is aan de ene kant duidelijk, aan de andere kant prikkelend. Zogenaamde ‘trigger words’ helpen hierbij. Enkele voorbeelden:

  • Zo (maak je…)
  • Waarom…
  • …2018
  • De beste…
  • De snelste…
  • Checklist…
  • Handleiding…
  • Tips…
  • PDF..
  • Eenvoudig…
  • Makkelijk…
  • 3, 5, 7… (getallen gebruiken)
  • (woorden tussen haakjes)

In voorbeeld van een SEO titel die meerdere van deze triggers gebruikt:

De beste SEO tips voor 2019 (gratis PDF checklist)

3. Emoticons gebruiken in de zoekresultaten

Nog iets dat helpt om op te vallen, en wat sinds enig tijd weer toegestaan wordt door Google is het gebruik van emoticons (smileys, pijlen, vinkjes, sterren etc.). Je kunt het bont maken als je wilt, maar misschien is het gebruik van emoticons in het middelste voorbeeld van beslist.nl hieronder wat te overdadig:

4. Emoticons 'typen als tekst' op een gewone computer

Op je telefoon vind je de emoticons eenvoudig in apps als Facebook, Twitter en WhatsApp. Op je gewone computer is het mogelijk wat lastiger om ze in teksten toe te voegen omdat je geen emoticon-knopje hebt op je toetsenbord.

In dat geval bied de volgende website uitkomst:

https://emojipedia.org/search/

De zoekfunctie op deze site maakt het makkelijk om de juiste emoticon te vinden, te kopiëren en vervolgens te plakken in je eigen tekst.

5. Geef je wijzigingen door aan Google

Webpagina en de SEO snippet (“metateksten”) aangepast? Meld dan direct je aangepaste pagina aan bij Google om ervoor te zorgen dat je verbetering zo snel mogelijk wordt getoond in de Google zoekresultaten.

Dat doe je via de Google Search Console, een gratis SEO programma dat je kunt koppelen aan je website.

Leren hoe je goed vindbare content maakt? Behulpzame content die zowel gewaardeerd wordt door de zoekmachines als door je doelgroep? Na deze online cursus (direct te starten, 25 videolessen) beschik je over alle essentiële SEO vaardigheden en weet je wat de beste (A.I.) tools zijn. Bekijk de cursus→

Plaats een reactie