Google Posts: je bedrijf direct beter zichtbaar in de zoekresultaten

Tot voor kort alleen beschikbaar voor een selectie groep bedrijven, sportclubs, politici en beroemdheden, nu voor alle ondernemers beschikbaar: Google Posts.

Zijn Google Posts interessant voor jouw onderneming? In dit een artikel een toelichting en een beknopte gebruiksaanwijzing.

Jouw bedrijf beter vindbaar maken via Google? Tijdens de SEO cursus staan alle essentiële tips, tools en trucs op het programma. Meer over de 1-daagse SEO cursus »

Wat zijn Google Posts?

Google Posts is een nieuwe functie in Google Mijn Bedrijf en geeft je de mogelijkheid om gratis iets te promoten naast de Google zoekresultaten.

Als iemand je bedrijf zoekt via Google (met je bedrijfsnaam in de zoekopdracht) dan worden de Google Posts zichtbaar bij je bedrijfsgegevens. Ook kan je bedrijf getoond worden bij een zoekopdracht met daarin je dienst of product in combinatie met je vestigingsplaats.

Klik hier voor een voorbeeld van Google Posts

De Google Posts zie je dan op deze manier verschijnen aan de rechterkant naast de reguliere zoekresultaten:

Bedrijfsvermeldingen staan ook letterlijk op de kaart in de gewone zoekresultaten. Na doorklikken op zo’n lokale bedrijfsvermelding, worden de Google Posts ook getoond:

Google Posts blijven een week in beeld, tenzij je kiest voor het type ‘Evenement’. In dat geval blijft de aankondiging staan tot de einddatum daarvan.

Voordelen van Google Posts

Google Posts geeft je extra mogelijkheden om je bedrijf gratis via de Google zoekresultaten te promoten. Een aantal ideeën:

  • Aanbiedingen tonen
  • Nieuwe producten en diensten aankondigen
  • Evenementen, cursussen en workshops onder de aandacht brengen
  • Linkjes plaatsen naar pagina’s op je website met meer informatie

Hoe maak je een Google Post?

In je Google Mijn Bedrijf account heb je een extra optie erbij gekregen: Google Post. Klik daarop en je kunt aan de slag.

1. Schrijf je Google Post

Vul een omschrijving in (maximaal 300 woorden) en klik op de blauwe schuifschakelaar (rechts) om er een evenement van te maken. Je vult daarna het volgende in:

  • Titel evenement
  • Startdatum en -tijd
  • Einddatum en -tijd

2. Voeg een foto toe

Vervolgens voeg je een foto toe. Een formaat van 400 x 300 pixels (breedte x hoogte) geeft goede resultaten.

3. Voeg een call-to-action toe

Tot slot kun je nog een call-to-action toevoegen. Activeer de optie ‘Een knop toevoegen’ en kies welke tekst je daarop wilt tonen. Daaronder plak je de link naar de pagina op je website met de uitgebreide informatie.

4. Publiceer je Google Post

Klik op VOORBEELD rechtsboven om het eindresultaat te bekijken. Tevreden? Klik op ‘PUBLICEREN’ rechtsboven.

Hebben Google Posts zin?

Eenvoudig antwoord: waarom niet? Baat het niet, dan schaadt het niet… En het is van Google, dus het zal ongetwijfeld ergens in je voordeel werken als het gaat om het beter vindbaar maken van je bedrijf.

Google Posts worden alleen bij de bedrijfsinformatie getoond en niet getoond tussen de gewone zoekresultaten, maar wie zegt dat Google daar op termijn geen verandering in brengt? Ook over de SEO voordelen valt nog niets te zeggen, maar afwachten levert je zeker geen SEO voordelen op 😉

Je ziet wel duidelijk dat Google investeert in Google Mijn Bedrijf en ze doen dat vast niet voor niets. Het lijkt erop dat Google haar positie als ultieme bedrijvengids aan het versterken is. En jouw investering? Een paar minuten en nul euro verder, en klaar is je Google Post, dus…. aan de slag!

Meer over vindbaarheid:


Delen? Klik hier:Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone
Reageer jij als eerste?

Geef een reactie