Onzeker over je WordPress website? Kan het makkelijker, beter en veiliger? Of durf je zelf de updates niet uit te voeren? Overweeg de WordPress APK

Trainer:
Martijn Baltes

Voorjaarsdeal: €198 €148
Alle essentiële MailChimp vaardigheden in 50 videolessen. Vlot en goed zelf je nieuwsbrief maken!
Bekijk de cursus→

Trainer:
Martijn Baltes

De lengte van een blog: is het aantal woorden in je artikel belangrijk?

De ideale lengte voor een blogpost

Als je een blogpost schrijft, hangt de ideale lengte af van het onderwerp en je doelgroep. In het algemeen is het het beste om te streven naar ongeveer 1500 tot 2000 woorden voor je artikelen of berichten.

Langere stukken presteren beter qua ranking in Google. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde lengte van inhoud die gerangschikt staat in de top 10 posities vaak meer dan 2000 woorden is.

Meer woorden is niet altijd beter

Vermijd het schrijven van lange content puur voor de zoekmachines ten koste van de kwaliteitsbeleving door je lezers. Voor veel contenttypes heb je simpelweg niet zoveel woorden nodig om duidelijk en waardevol te zijn. Een recept bijvoorbeeld, heeft meestal niet meer dan een paar honderd woorden nodig om de lezer te voorzien van de benodigde informatie.

Korte antwoorden op zoekvragen hebben ook hun waarde. Daarom heeft Google de 'Featured snippet' geïntroduceerd. Als je daar voor in aanmerking wilt komen, kan dat doel ook van invloed kan zijn op je keuze voor een bepaalde lengte van je blog.

De 'Featured snippet' wordt ook wel positie nul genoemd omdat het boven de eerste gewone organische vermelding staat. Dit is een voorbeeld van een 'samenvatting' zoals Google de featured snippet in het Nederlands noemt:

Klik bij verschillende zoekopdrachten maar eens door op zo'n positie nul vermelding. Gemiddeld gezien zijn de pagina's waar je dan op belandt korter dan 2000 woorden. Toch is ook dat geen garantie want soms pakt Google een tussenkop (de vraag) en het antwoord (een korte alinea van ca. 50 woorden ) uit een veel langer artikel.

Maak je blog duidelijk èn uniek

Google heeft als belangrijkste doel om de zoekers het beste passende antwoord op hun vraag te tonen. Google wil voorkomen dat er in de zoekresultaten meerdere pagina's staan met grotendeels dezelfde informatie. Probeer met je blog de zoekvragen zo goed en uniek mogelijk te beantwoorden. Je kunt je onderscheiden van de concurrentie door bijvoorbeeld completer te zijn (waardoor je blogpost vanzelf langer wordt), door specifieker te zijn, of duidelijker (door eenvoudiger taalgebruik). Heeft de concurrentie nog geen verhelderende afbeeldingen, video's of infographics? Dan liggen daar je kansen!

Gerelateerd artikel: "In 10 stappen een duidelijker en beter vindbaar blog schrijven"

Welke vragen moet je tenminste beantwoorden met je blog?

Hoe weet je welke zoekwoorden je moet verwerken in je blog en welke je vragen tenminste moet beantwoorden? Ik gebruik de zoekwoordenplanner van Mangools om uit te vinden welke aan het hoofdonderwerp gerelateerde zoekvragen mensen hebben. De mensen-vragen-ook sectie in Google is ook een geweldige inspiratiebron voor gerelateerde long-tail zoekwoorden die je kunt verwerken in je blogpost.

Alle goede adviezen over de ideale lengte van een blogpost zijn leuk en aardig, maar staar je er niet blind op. Bestudeer de huidige top 3 in Google voor de zoekterm waar je over wilt gaan schrijven. Welke onderwerpen worden behandeld? Was mist er volgens jou? Maak dan je eigen inhoudsopgave (de tussenkopjes) en ga dan lekker schrijven over wat jij belangrijk vindt. Lengte is dus geen doel op zich. Genoeg is genoeg 😉

Was de lengte goed? Meten is weten.

Hoe meet je het succes van je blog? De statistieken van je website zijn de beste indicator of je stuk aan de wensen van je lezers voldoet. Kijk bijvoorbeeld hier eens naar:

  • Hoeveel mensen bezoeken je blogpost?
  • Hoelang blijven ze op de pagina?
  • Wat is het betrokkenheidspercentage van je pagina?
  • Wat zijn de best gelezen secties?
  • Wat doen mensen nadat ze de pagina gelezen hebben? Verlaten ze je site of klikken ze door binnen je site?

Google Analytics geeft antwoord op de meeste van deze vragen. Microsoft Clarity kun je daarnaast inzetten om de 'heatmaps' van je pagina's en blogs te bekijken. Dat geeft een goed beeld van de plekken waar de meeste mensen kijken en kllikken.

Veel gestelde vragen over de ideale lengte van een blog

Plaats een reactie