Google Analytics 4 (nieuw en totaal anders)

In 2020 introduceerde Google de nieuwe Google Analytics versie, genaamd Google Analytics 4 (GA4). Dit gaat uiteindelijk de opvolger worden van het huidige Google Universal Analytics (UA).

De voordelen van Google Analytics 4

De voordelen van Google Analytics 4 die genoemd worden zijn met name:

  • Ingebouwde Google’s machine learning en algoritmes geven meer inzicht in het bezoekersgedrag
  • Integreert website en mobile app data
  • Verbeterde registratie van verblijfsduur op de website
  • Meet standaard meer betrokkenheidsaspecten dan Universal Analytics
  • Verbeterde privacy ("cookieless" analytics). Anonimisering van IP adressen is altijd ingeschakeld.

Meer leren over Google Analytics, de Google Search Console en het beter vindbaar maken van je website? Bekijk dan de 1-daagse SEO cursus

Nu al overstappen naar Google Analytics 4?

Als je (al jaren) Google Analytics gebruikt, dan is Google Analytics 4 wel flink wennen. Mijn advies is daarom om alvast te beginnen met Google Analytics 4, ook al is het nog in ontwikkeling. Google Analytics 4 is de toekomst en nu al de standaard versie als je een nieuwe website koppelt.

Je kunt Google Analytics 4 gewoon naast je huidige traditionele Google (UA) analytics property toevoegen. Beide versies bouwen dan tegelijkertijd op hun eigen manier de statistieken op. Zo kun je ze mooi vergelijken en alvast kennis maken met de nieuwe manier van meten van Google Analytics 4.

Hier vind je de uitgebreide uitleg van het aanmaken van een Google Analytics 4 property en de koppeling daarvan aan een WordPress website:

Liever het traditionele Google Universal Analytics koppelen aan WordPress? De uitleg daarvan vind je hier.

Wat kun je meten met Google Analytics?

Ik gebruik het "oude vertrouwde" Google Analytics (UA) voornamelijk om antwoord te krijgen op de volgende vragen:

  • Hoeveel bezoekers krijgt mijn website per maand?
  • Hoeveel komen er via Google, hoeveel via social media, hoeveel via mijn nieuwsbrief en hoeveel via ander websites?
  • Wat zijn de populairste pagina’s en artikelen op mijn website?
  • Welke pagina’s en artikelen leveren de meeste conversies (inschrijving trainingen en downloads handleidingen)

Ook kijk ik naar het bounce percentage van, en de verblijfsduur op de verschillende pagina’s.

Nieuwe metingen in Google Analytics 4

Het bovenstaande is nog niet allemaal terug te vinden in Google Analytics 4 en sommige zaken (zoals het bounce percentage) zullen er ook nooit in te vinden zijn. Het omgekeerde is ook het geval, de volgende zaken zijn interessante nieuwe statistieken in Google Analytics 4:

  • Engagement: sessie (=bezoek) langer dan 10 seconden of meer dan 2 pagina’s of conversiegebeurtenis
  • Betrokkenheidspercentage: Sessie met engagement / totaal aantal sessies
  • Betrokkenheidsduur: tijd dat pagina (goed) in beeld was
  • Scroll (gebeurtenis): tenminste 90% van de pagina bekeken

Basisstatistieken Google Analytics 4

Via de knop hieronder kun je de beknopte handleiding Google Analytics 4 downloaden.

Daarin leg ik de basisbegrippen uit en laat ik zien waar je de volgende rapporten vindt:

  • Waar komen de bezoekers vandaan? Via Google, social media, nieuwsbrief etc.
  • Welk percentage bekijkt je website via mobiel en welk percentage via desktop?
  • Wat zijn je beste pagina’s? Meeste bezoeken, meeste betrokkenheid.

En je leest daarin ook hoe je zelf in Google Analytics 4 het bounce percentage kunt berekenen met behulp van de nieuwe statistieken.

Conversies instellen binnen Google Analytics 4

Als je wilt meten hoeveel mensen iets kopen, of zich aanmelden, dan doorloop je de volgende stappen:

  1. Aanmaken en/of opzoeken bedank- / bevestigngspagina binnen je website
  2. In Google Analytics 4 een aangepast gebeurtenis instellen
  3. Deze gebeurtenis instellen als conversie
  4. In het Real Time overzicht de conversiemeting van Google Analytics 4 controleren

Een PDF met een uitleg in meer detail, kun je hier downloaden:

Meer leren over Google en SEO?

Google Analytics bevat een overweldigende hoeveelheid data over de prestaties van je website. Aan welke overzichten heb je iets en welke kun je negeren of zijn pas later relevant? Je leert het tijdens de 1-daagse SEO cursus.

Ook de andere handige gratis tools van Google komen aan bod, zoals:

  • De Google Search Console (meet je prestaties in de Google zoekresultaten)
  • Google Mijn Bedrijf (beter zichtbaar bij locale zoekopdrachten en in Google Maps)

En je leert wat Google belangrijk vindt. Met die kennis kun je je website verbeteren en beter vindbaar maken via Google. En dat draait al lang niet meer om het her en der plaatsen van populaire zoekwoorden.

Reageer jij als eerste?

Geef een antwoord