Het bouncepercentage in Google Analytics 4

Wat betekent "bouncepercentage"?

In het traditionele Google Analytics (UA) vind je een kolom met daarin het bouncepercentage. Dat is het aantal bounces gedeeld door het totaal aantal bezoekers van een bepaalde pagina. Als iemand bounced dan bezoekt deze persoon slechts één pagina op je website. Of dat bezoek kort of lang is, dat kan niet gemeten worden want dat kan Google Analytics alleen meten als er doorgeklikt wordt naar een volgende pagina.

Meer leren over Google Analytics, de Google Search Console en het beter vindbaar maken van je website? Bekijk dan de 1-daagse SEO cursus

Is een hoog bouncepercentage slecht?

Een hoog bounce percentage is niet per definitie slecht. Als je bijvoorbeeld een goede uitlegpagina hebt gemaakt en bezoekers kunnen daarna direct verder en ze verlaten de site, dan is er dus sprake van een goede content, en toch een hoog bouncepercentage.

Waarom geen bouncepercentage
in Google Analytics 4?

Heel betrouwbaar is het bouncepercentage dus niet en dat is waarschijnlijk de reden waarom je het niet terugvindt in Google Analytics 4. In Google Analytics 4 vind je andere metingen die de betrokkenheid beter weergeven zoals:

  • Engagement: sessie (=bezoek) langer dan 10 seconden of meer dan 2 pagina’s of conversiegebeurtenis
  • Betrokkenheidspercentage: Sessie met engagement / totaal aantal sessies
  • Betrokkenheidsduur: tijd dat pagina (goed) in beeld was
  • Scroll (gebeurtenis): tenminste 90% van de pagina bekeken

En als je toch heel graag het bouncepercentage wilt weten, dan kun je het bij benadering zelf uitrekenen op de volgende manier:

Bouncepercentage = 100% minus het betrokkenheidspercentage

Meer weten over Google Analytics 4?

Op zoek naar een uitleg van de basisbegrippen en basisstatistieken in Google Analytics 4 en hoe je Google Analytics 4 koppelt aan je website? Hier vind je meer informatie:

Of leer dit en meer tijdens de 1-daagse SEO cursus »