Je bedrijf beter vindbaar maken in Google (met Structured Data en Schema.org)

Twee technische aspecten die helpen om je website beter vindbaar te maken zijn het gebruik maken van structured data en schema.org.

Wat zijn structured data en schema.org en waarom is het belangrijk?

Het toepassen van structured data is een vrij nieuwe techniek waarmee je de gegevens op je website beter structureert en begrijpelijk maakt voor geautomatiseerde systemen (zoals zoekmachines en bots). 

Met structured data en schema.org geef je "onder water" in de programmeercode aan waar onderdelen van de website over gaan. Hierdoor begrijpen zoekmachines de webpagina beter en kunnen ze jouw content beter matchen met de zoekopdrachten die mensen intypen in bijvoorbeeld Google.

Google vindt het belangrijk en zet er flink op in. En dan is te verwachten dat het voor het verbeteren van de vindbaarheid van jouw website ook een onderwerp van belang is.

Hoe ziet structured data er uit?

Zo zien zoekmachines een webpagina die is verduidelijkt met structured data:

Dit is de technische opmaak van een veelgestelde vragen pagina, waarover later in dit artikel meer.

Het ziet er ingewikkeld uit, maar er is hulp: de (gratis) Yoast WordPress plugin

Structured data en schema.org gebruiken binnen WordPress

Met de de Yoast WordPress plugin maak je zonder te programmeren automatisch "onder water" in de programmeercode de juiste structured data aan.

Installeer de Yoast WordPress SEO plugin

Door alleen al de Yoast SEO plugin te installeren en te activeren, worden aan je WordPress pagina’s en berichten automatisch de door Google zeer gewaardeerde structured data toegevoegd.

Gegevens voor de Google Knowledge Graph & schema.org

De volgende stappen om je bedrijf beter vindbaar en beter bekend te maken bij Google zijn: 

  1. Aangeven dat je een organisatie bent
  2. Je bedrijfsnaam vermelden
  3. Je logo uploaden

Dat doe je in WordPress op de volgende plek (via SEO » Zoekweergave » Knowledge Graph & schema.org):

Je bedrijf beter vindbaar maken via Google Mijn Bedrijf

Nog meer informatie over je bedrijf kun je aan Google doorgeven via Google Mijn Bedrijf. Dit is gratis en je kun o.a. de volgende informatie opgeven:

  • Bedrijfsnaam
  • Bedrijfcategorie
  • Logo
  • Omschrijving van je bedrijf
  • Foto’s van je bedrijf
  • Je website
  • Openingstijden

En vaak vergeten *kans!*, maar zeker aan te raden voor een betere vindbaarheid van je bedrijf in Google: de Google Mijn Bedrijf Posts. Daarmee kun je het volgende toevoegen aan je Google Mijn Bedrijf Profiel:

  • Korte (blog)berichten
  • COVID-19-updates
  • Evenementen
  • Producten
  • Kortingsacties

In de praktijk blijkt vaak: hoe meer je Google vertelt over je bedrijf, hoe beter Google je vindbaar en zichtbaar (via bijvoorbeeld Google Maps) kan maken. Dus probeer je Google Mijn Bedrijf profiel zo compleet mogelijk te maken.

Structured data toepassen binnen je WordPress pagina’s

Terug naar WordPress… Je kunt nog een stap verder gaan met structured data door bij de Yoast SEO instellingen van je pagina of blogbericht (onderaan) aan te geven wat het paginatype is, zoals bijvoorbeeld:

  • Een (gewone) webpagina
  • Een (informatief) artikel
  • De contactpagina
  • De Over (ons of mij) pagina
  • Een QA pagina (vragen- en antwoorden)
  • Een Item (een 'ding' zoals een product, huis of hotel)

WordPress Gutenberg structured data blokken

Ook kun je met Gutenberg blokken van een pagina-onderdeel aangeven wat het is:

  • een stappenplan ('how to')
  • veel gestelde vragen ('FAQ')

Dit vergroot je kansen om binnen de Google zoekresulaten beter zichtbaar te worden via een 'featured snippet' ("Samenvatting" noemt Google dit in het Nederlands).

Hieronder twee voorbeelden van deze "snippets":

'How to snippet'
'FAQ snippet'

Yoast geeft aan dat ze nieuwe blokken aan het ontwikkelen zijn, dus binnenkort kun je mogelijk ook de volgende content zonder technische kennis verduidelijken met structured data:

  • Product
  • Recept
  • Vacature
  • Boek
  • Cursus
  • Evenement

Aan de slag!

Termen als Structured Data, Schema.org,  Featered snippet en Knowledge Graph klinken misschien ingewikkeld en technisch, maar zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen, kun je ook zonder technische kennis veel bereiken met WordPress en de Yoast SEO plugin!

In één dag alle basisvaardigheden leren om je website zonder technisch gedoe beter vindbaar te maken?

Reageer jij als eerste?

Geef een antwoord