MailChimp kosten: wanneer en hoeveel ga je betalen?

MailChimp kun je gratis gebruiken als al je mailinglijsten bij elkaar opgeteld niet meer dan 500 contactpersonen bevatten. Als je over die grens heen gaat, dan kun je pas weer nieuwsbrieven versturen nadat je een abonnement hebt afgesloten.

Kosten MailChimp abonnementen

Als het totaal van alle contacten van al je audiences bij elkaar niet meer dan 1.500 contacten bevat, dan kost dat ongeveer €25 per maand. Als maximaal 5.000 contacten hebt dan ga ongeveer €60 per maand betalen. Heb je maximaal 10.000 contacten, dan zijn de kosten ongeveer €88 per maand.

De bovenstaande bedragen zijn gebaseerd op het Essentials MailChimp abonnement.

Hieronder zie je daarnaast ook de kosten van het Standard MailChimp abonnement:

Aantal contactenKosten Standard*Kosten Essential*
1.500€60€23
2.500€60€34
5.000€90€60
10.000€115€88
15.000€190€151
20.000€225€190

* Kostenindicatie november 2021, kijk voor de actuele kosten op mailchimp.com/pricing

Dit zijn een aantal belangrijke verschillen tussen de beide abonnementen:

MogelijkhedenStandardEssentialsFree
Aantal Audiences (lijsten)531
Aantal gebruikersnamen531
MailChimp logo verplicht in nieuwsbriefNeeNeeJa
Uitgebreide statistiekenJaJaNee
Uitgebreide automationsJaNeeNee
Support (via e-mail en chat)JaJaNee

Als je meerdere doelgroepen hebt, dan is dat overigens ook vaak goed op te lossen binnen één audience met behulp van groups en tags. Upgraden naar een betaald account is dan niet nodig. Groups en tags zijn ook beschikbaar in een gratis MailChimp account.

Eerstvolgende groepscursus MailChimp
Donderdag 8 december 2022 (9.00u – 16.30u)
Nog 3 plekken beschikbaar

Om extra kosten te voorkomen wil je niet onnodig hard groeien richting de grens van de maximale 500 gratis contacten. En als je betaalt dan wil je niet te snel de volgende grens bereiken die waardoor de abonnementskosten weer verder stijgen.

In dat kader is het belangrijk om de unsubcribers in de gaten te houden.

Je betaalt ook voor de unsubscribers

Sinds het voorjaar van 2019 tellen unsubcribers mee als "Contact". Dat wil je natuurlijk niet, want je kunt er niets meer mee, met deze unsubcribers. Dit zijn mensen die zich hebben uitgeschreven en MailChimp zorgt ervoor (zoals het hoort) dat ze je volgende nieuwsbrieven niet meer ontvangen.

Bespaartip: archiveer de unsubscribers

Om unsubcribers niet meer mee te laten tellen als Contact kun je ze archiveren. Het op deze manier verwijderen van unsubscribers zou je bijvoorbeeld elke maand even kunnen doen en het werkt als volgt:

Uitgeschreven personen archiveren doe je door eerst een selectie ('segment') te maken van alle contacten die de email marketing status 'unsubscribed' hebben:

Daarna selecteer je alle personen en klik je via 'Actions' op de optie 'Remove contacts':

Tot slot kies je 'Archive' in het volgende scherm (update maart 2020: de optie "permanently delete" is niet meer beschikbaar):

Gearchiveerde personen terugvinden en activeren

Gearchiveerde personen terugvinden en weer activeren als Contact gaat als volgt:

Als er in een volgende import gearchiveerde personen meekomen, dan zijn deze personen na de import ook weer geactiveerd en tellen ze weer mee als Contact.

Na het uitvoeren van 'unarchive' krijgt de persoon weer de status die hij/zij daarvoor had. Dus als je iemand hebt gearchiveerd die zich had uitgeschreven, dan heeft deze persoon na de actie 'unarchive' nog steeds de email marketing status 'unsubscribed'. Die kun je zelf, in het kader van de bescherming van de consument, niet wijzigen naar 'subscribed'. Dat gebeurt alleen als de persoon zich via het aanmeldformulier weer inschrijft.

Andere (vaak vergeten) belangrijke instellingen

Alhoewel MailChimp zeer gebruiksvriendelijk is, vindt niet iedereen snel de rode draad door deze Engelstalige software. Daar is natuurlijk een oplossing voor: de MailChimp cursus

Stap voor stap word je in de juiste volgorde door MailChimp geleid. Je mist de belangrijke en soms ‘verstopte’ instellingen niet en je bespaart een hoop tijd.

Meer weten? Klik dan op de onderstaande knop en lees wat je leert en bereikt met de cursus MailChimp:

Plaats een reactie