MailChimp kun je gratis gebruiken als al je mailinglijsten bij elkaar opgeteld niet meer dan 500 contactpersonen bevatten. Als je over die grens heen gaat, dan kun je pas weer nieuwsbrieven versturen nadat je een abonnement hebt afgesloten.
Kosten MailChimp abonnementen
Als het totaal van alle contacten van al je audiences bij elkaar niet meer dan 1.500 contacten bevat, dan kost dat ongeveer €25 per maand. Als maximaal 5.000 contacten hebt dan ga ongeveer €70 per maand betalen. Heb je maximaal 10.000 contacten, dan zijn de kosten ongeveer €102 per maand.
De bovenstaande bedragen zijn gebaseerd op het Essentials MailChimp abonnement.
Hieronder zie je daarnaast ook de kosten van het Standard MailChimp abonnement:
Max. contacten | Kosten Standard* | Kosten Essential* |
---|---|---|
500 | €19 | €12 |
1.500 | €42 | €25 |
2.500 | €56 | €42 |
5.000 | €93 | €70 |
10.000 | €125 | €102 |
15.000 | €213 | €167 |
20.000 | €264 | €213 |
* Kostenindicatie september 2024, afhankelijk van dollarkoers en wijzigingen Mailchimp. Kijk voor de actuele kosten op mailchimp.com/pricing.
Onzeker over je Mailchimp account?
Vraag je je af of alles goed is ingesteld en of het misschien makkelijker of beter kan? Dan word je vast wijzer van een van deze interactieve Mailchimp cursussen:
1 dag, Hilversum
0,5 dag
3 + 1 uur
Welk MailChimp abonnement heb je nodig?
Op de website van MailChimp staat een zeer uitgebreide lijst met mogelijkheden per abonnement. Echt duidelijk vind ik het daar niet, dus daarom hieronder de belangrijkste verschillen tussen het Essential en Standard MailChimp abonnement:
Mogelijkheden | Standard | Essentials | Free |
---|---|---|---|
Aantal Audiences (lijsten) | 5 | 3 | 1 |
Aantal gebruikersnamen | 5 | 3 | 1 |
MailChimp logo verplicht in nieuwsbrief | Nee | Nee | Ja |
Uitgebreide statistieken | Ja | Ja | Nee |
Uitgebreide automations | Ja | Nee | Nee |
Support (via e-mail en chat) | Ja | Ja | Nee |
Als je meerdere doelgroepen hebt, dan is dat overigens ook vaak goed op te lossen binnen één audience met behulp van groups en tags. Upgraden naar een betaald account is dan niet nodig. Groups en tags zijn ook beschikbaar in een gratis MailChimp account.
Om extra kosten te voorkomen wil je niet onnodig hard groeien richting de grens van de maximale 500 gratis contacten. En als je betaalt dan wil je niet te snel de volgende grens bereiken die waardoor de abonnementskosten weer verder stijgen.
In dat kader is het belangrijk om de unsubcribers in de gaten te houden.
Je betaalt ook voor de unsubscribers
Sinds het voorjaar van 2019 tellen unsubcribers mee als "Contact". Dat wil je natuurlijk niet, want je kunt er niets meer mee, met deze unsubcribers. Dit zijn mensen die zich hebben uitgeschreven en MailChimp zorgt ervoor (zoals het hoort) dat ze je volgende nieuwsbrieven niet meer ontvangen.
Alle essentiële Mailchimp vaardigheden vlot onder de knie krijgen? Begin dan nu met de online cursus Mailchimp (€198 €98). Deze overzichtelijke e-learning omgeving bevat meer dan 40 videolessen.
Geen urenlange video, maar beknopte video’s overzichtelijk per onderdeel gegroepeerd, zodat je de cursus stap voor stap in je eigen tempo kunt volgen, makkelijk terug kunt vinden waar je gebleven bent en je kunt de lessen net zo vaak herhalen als je wilt. Bekijk de online cursus MailChimp→
Bespaartip: archiveer de unsubscribers
Om unsubcribers niet meer mee te laten tellen als Contact kun je ze archiveren. Als je elke maand de unsubscribers op deze manier uit je Audience haalt, voorkom je onnodige kosten.
Uitgeschreven personen archiveren doe je door eerst een selectie ('segment') te maken van alle contacten die de email subscription status 'unsubscribed' hebben.
Hoe je dat doet leg ik in detail uit in deze video:
Gearchiveerde personen terugvinden en activeren
Gearchiveerde personen terugvinden en weer activeren als Contact gaat als volgt:
Als er in een volgende import gearchiveerde personen meekomen, dan zijn deze personen na de import ook weer geactiveerd en tellen ze weer mee als Contact.
Na het uitvoeren van 'unarchive' krijgt de persoon weer de status die hij/zij daarvoor had. Dus als je iemand hebt gearchiveerd die zich had uitgeschreven, dan heeft deze persoon na de actie 'unarchive' nog steeds de email marketing status 'unsubscribed'. Die kun je zelf, in het kader van de bescherming van de consument, niet wijzigen naar 'subscribed'. Dat gebeurt alleen als de persoon zich via het aanmeldformulier weer inschrijft.
Andere (vaak vergeten) belangrijke instellingen
Alhoewel MailChimp zeer gebruiksvriendelijk is, vindt niet iedereen snel de rode draad door deze Engelstalige software. Daar is natuurlijk een oplossing voor: de MailChimp cursus.
Stap voor stap word je in de juiste volgorde door MailChimp geleid. Je mist de belangrijke en soms ‘verstopte’ instellingen niet en je bespaart een hoop tijd.
Meer weten? Klik dan op de onderstaande knop en lees wat je leert en bereikt met de cursus MailChimp:
Eerstvolgende groepscursus Mailchimp
Donderdag 17 oktober 2024 (9.00u – 16.30u)
Nog 3 plekken beschikbaar