Waarom het uiterlijk van je website minder belangrijk is

Mooi, badge

Je mag natuurlijk van alles doen aan om je website er mooi uit te laten zien, mits het niet ten koste gaat van de werking.

Je krijgt vast wel eens het advies om je website “op te leuken”. Om je website meer “internet 2.0 proof” te maken of zoiets. “Zorg voor een professionele vormgeving die in synergie is met je positionering”, is ook zo’n mooi advies.

Natuurlijk is uiterlijk belangrijk en moet je site er aantrekkelijk uitzien.

Maar uiterlijk komt niet op de eerste plaats.

Stel je voor, je gaat naar een netwerkbijeenkomst. Je hebt de mooiste kleding en je haar is gedaan door een topstylist. Je merkt dat je aantrekkelijk bent en je raakt snel in gesprek, je spreekt veel mensen en je krijgt veel complimenten over je uiterlijk. Kortom een geslaagde bijeenkomst?

O ja, je concurrent was er ook. Hij zag er redelijk verzorgd uit, middelmatig zou je kunnen zeggen. Maar hij stelde wel ijzersterke vragen en wist daardoor snel meer over de uitdagingen en wensen van zijn gesprekspartner. Hij heeft een opmerkelijke visie en komt over als een probleemoplosser.

Rarara, wie krijgt er na de bijeenkomst de meeste telefoontjes en opdrachten?

Voor websites geldt hetzelfde.

Stel jezelf daarom de deze vraag voordat je met de vormgeving van je website aan de slag gaat:

“Wat is het doel van mijn website?”

De meeste ZZP-ers en MKB-ers stellen zichzelf deze vraag niet. Ook bij andere marketingacties wordt de doelstelling vaak vergeten of verkeerd gekozen. Het doel van marketing is om de verkoop te bevorderen, toch? En marketing die zichzelf niet terugverdiend is weggooit geld. Maar hoeveel ondernemers meten de “return on investment” van hun marketingacties?

Een website is ook een vorm van marketing en is dus geen kostenpost maar een investering die zichzelf terug moet verdienen.

Waarom meten ondernemers dit dan niet vaker? Ik denk dit komt door:

  • Groepsdenken. “Iedereen heeft en website, dus wij moeten er ook een hebben. We moeten bijblijven.”
  • Onwetendheid. “We weten niet echt hoe we internet en de nieuwe media moeten inzetten, maar blijkbaar is het belangrijk. Dus wij doen ook mee.”
  • Slecht advies. De meeste guru’s*, webdesigners en social media experts richten zich op de verkeerde dingen en kennen de werkende principes van internet marketing niet.

Terug naar de vraag: “Wat is het doel van mijn website?”. Tenzij je een heel bijzonder geval bent, is het hoofddoel van jouw website:

  • Het in contact komen en in contact blijven met potentiële klanten (“leads genereren”).

De secundaire doelstelling is :

  • Verkopen.

Als je denkt dat het andersom is, lees dan mijn eerdere artikel “Ben jij te vertrouwen”. 😉

Samenvattend:

Je mag natuurlijk van alles doen aan om je website er mooi uit te laten zien, mits het niet ten koste gaat van de werking. Bij een ‘redesign’ is dat meestal wel het geval.

Misschien is het starten van een goed zakelijk blog een beter idee? Lees meer over de voordelen hiervan in mijn eerdere artikel "Start een blog en maak vrienden met je website".

Hoe zie jij het? Wat is de doel van jouw website? En bereikt de website dat doel? Laat gerust hieronder je reactie achter!

Vriendelijke groet,

Martijn.

Wil je meer bereiken met je website? Bepaal dan samen met mij via de SUCCESCHECK waar je nu staat en wat voor jou de beste strategie is. Kijk voor meer informatie op www.succescheck.nl.

*PS: Dit artikel kwam mede tot stand dankzij de geweldige tips die ik las van Steve Krug en D Bnonn Tennant. De toppers die wel weten hoe het werkt.

Er zijn 4 reacties op Waarom het uiterlijk van je website minder belangrijk is

  1. Joyce Boerkoel 30 oktober 2012 at 15:09 #

    Ik gebruik mijn website net als jij om in contact te komen en te blijven met potentiële klanten. Een blog is een mooi middel daarvoor. Je kan een expert-status daarmee krijgen en vertrouwen winnen.
    Dat vertrouwen is zo belangrijk is mijn ervaring! Soms duurt het wel een half jaar of langer voordat singles besluiten over te gaan tot inschrijving bij IndiviDuo.
    Middels een enquête heb ik onlangs onderzocht of mijn website zijn doel bereikt. Ik denk dat ik op de goede weg zit.

    • admin 30 oktober 2012 at 15:40 #

      Hi Joyce, bedankt voor je reactie. Goed dat je ook meet! Vanochtend tijdens een LinkedIN-dialoog schreef ik hierover: "Bij websites zijn concrete doelen belangrijk. Wat is mooi en wat is goed werkend? Als je een doel hebt met je website en de prestaties daaraan toetst, dan weet je het".

  2. Joost Boers 31 oktober 2012 at 00:22 #

    Het is een té open deur – een website die alleen gemaakt is om mooi te zijn, hoeft niet zozeer effectief te zijn. Wat belangrijk is – het doel inderdaad en van daaruit de navigatie zodat het doel wordt bereikt. Bij het stellen van het doel kan het verstandig zijn ook te kijken naar de verwachtingen die een bezoeker heeft of kan hebben. Dat betekent dat het handig kan zijn dat een garagebedrijf naast een aanbod van gebruikte auto's de mogelijkheid kan bieden een servicebeurt te plannen. Want je kunt schitterende doelen stellen, als de bezoeker niet vindt wat hij nodig heeft, zal hij of zij ook snel wegzijn.

    • admin 31 oktober 2012 at 11:58 #

      Joost, bedankt voor je reactie. Eens, een goede website helpt de bezoeker snel zijn/haar taken te doen. Ik raad ondernemers aan om het gebruikersgedrag te volgen via Google Analytics. Zo kom je snel achter de toptaken die je prominenter zou kunnen maken.

Geef een antwoord