YouTube Shorts: nieuwe kansen voor zakelijke video’s

Om de concurrentie aan te gaan met de korte video’s die geplaatst worden via TikTok en Instagram Reels, is YouTube in het najaar van 2020 gestart met Shorts.

Wat zijn YouTube Shorts?

Shorts zijn video’s van maximaal 60 seconden en je komt ze alleen tegen in de app op je smartphone.

Op TikTok en Instagram zie je veel grappen en grollen, kunstjes en mini-acts. Met YouTube shorts zal dat ook een belangrijk deel zijn van het aanbod. 

Zijn YouTube Shorts dan zakelijk wel interssant, vraag je je misschien af? Dat moet nog gaan blijken…

Maar het is nieuw, en YouTube trekt Shorts op dit moment behoorlijk voor op de andere video’s, lijkt het. Er wordt minder gekeken naar de populariteit en relevantie van je kanaal. En je concurrent is er waarschijnlijk nog niet aan begonnen 😉

Dus onze tip: als je al een tijdje van plan was om een YouTube kanaal te starten, dan is dit het moment! YouTube Shorts kun je dan inzetten om snel een flink aantal abonnees op te bouwen.

YouTube Shorts Shelf

Zakelijke mogelijkheden YouTube Shorts

Zakelijk gezien zijn dit de meest interessante invalshoeken:

  • Micro tutorials (korte uitlegvideo’s)
  • Kijkje "in de keuken"
  • Korte productdemo
  • Filmpje van enthousiaste klant

Niet doen: Alleen maar (je andere video’s) promoten.

Shorts moeten op zichzelf altijd iets van waarde bieden en een postieve reactie uitlokken: zoals bijvoorbeeld een lach of een gevoel van "Aha, zo werkt dat!"

Basisvoorwaarden YouTube Shorts

Je video’s moeten voldoen aan de basisvoorwaarden die YouTube stelt aan Shorts:

  • Maximaal 60 seconden
  • Gefilmd in vertikale stand
  • #short in de onderwerpregel of in de beschrijving van de video

Voorbeelden van micro tutorials gemaakt voor YouTube Shorts

Hieronder als aantal WordPress tips die ik heb gemaakt in het YouTube Shorts format:

Eerstvolgende cursus WordPress:
dinsdag 24 november 2020 (9.00u – 17.00u)

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie