Voorjaarsdeal: €198 €148
Alle essentiële MailChimp vaardigheden in 50 videolessen. Vlot en goed zelf je nieuwsbrief maken!
Bekijk de cursus→

Trainer:
Martijn Baltes

Een goede landingspagina zet meer bezoekers om in klanten

Leg landingsbanen aan voor de bezoekers van je website en zet daarmee meer bezoekers om in klanten

Je hebt waarschijnlijk veel aandacht besteed aan jouw homepage. Da’s mooi. Maar is jouw "achtertuin" net zo aantrekkelijk als de "voortuin"? Met websites is de kans namelijk veel groter dat mensen via allerlei achterdeurtjes binnenkomen op een andere pagina dan de homepage. Een landing pagina verdient dus minstens net zo veel aandacht als de homepage. Misschien wel meer…

Bezoekers komen via de achterdeur binnen via verschillende wegen:

  • Google;
  • Facebook;
  • Twitter;
  • LinkedIN;
  • Je e-mail nieuwsbrief;
  • Een internetadvertentie;
  • ….

En per toegangsweg zal de behoefte van de bezoeker anders zijn. Laten we als voorbeeld de aankondiging van je nieuwste workshop nemen. De aankondiging hiervan op Twitter, waar je maximaal 140 tekens hebt, vraagt om een meer uitleg terwijl de uitgebreidere e-mail naar je nieuwsbriefabonnees direct kan doorlinken naar de inschrijfpagina.

Stuur de bezoeker in dit geval sowieso niet naar je homepage, want dan is de kans groot dat de bezoeker last krijgt van keuzestress of wordt afgeleid en daardoor iets ander doet dan wat jij voor ogen had: zich direct aanmelden voor jouw nieuwe workshop.

Tijd dus om eens te kijken naar “de achtertuin” van je website:

  • Via welke media promoot je op dit moment je website?
  • Welke links gebruik je bij deze promoties? Op welke pagina komen bezoekers terecht?
  • Zien deze landingspagina’s er net zo goed uit als de homepage?
  • Sluiten ze goed aan op de herkomst van de bezoeker? Bijvoorbeeld doordat de advertentietekst en de titel van de landingspagina overeenkomen. En als je het aapje een banaan* belooft, krijgt ie ‘m dan ook direct?
  • Heeft elke pagina een overduidelijk doel waar de bezoeker naartoe getrokken wordt? Is de banaan makkelijk te vinden? Of is het ineens een hele groentewinkel met speurtocht geworden?

Je kunt ook per medium voor hetzelfde product een andere landingspagina maken. Zo kun je per medium het aantal doorklikken meten en experimenteren met de ene advertentie zonder dat dit effect heeft op de andere. Dus de promotielink in je Facebookbericht komt uit op een andere pagina van je website dan de promotielink in je e-mail nieuwsbrief.

Professionele ontworpen landingspagina’s onderscheiden zich niet alleen door de grafische vormgeving, maar vooral door de focus op de klantvoordelen van één product.

De landingspagina is vaak opbouw uit deze onderdelen:

  • Een aantrekkelijke (product-)foto;
  • Lijstje met klantvoordelen;
  • Een aantal aanbevelingen door klanten;
  • Logo’s die vertrouwen geven (keurmerken, bekende bedrijven die klant zijn e.d.)
  • Eén grote knop, de ‘call to action’ (om te kopen, je in te schrijven etc.)
  • De gewone navigatie van de website is uitgeschakeld om afleiding te voorkomen.

De landingspagina van CampaignMonitor is een mooi voorbeeld. Herken je de opbouw?

Ben je van plan om je website te voorzien van specifieke landingspagina’s, of werk je er al mee? Laat het me weten. Ik ben benieuwd!

BONUS!

Een mooie button maken voor je landingspagina zonder kennis van CSS en Photoshop? Je maakt ‘m op de site van Da Button Factory.

*De metafoor van de banaan op webpagina’s kwam ik tegen in het boek “Verleiden op internet” van Aartjan van Erkel, een absolute aanrader als je snel meer uit je website wilt halen. De metafoor is bedacht door Seth Godin die er over schrijft in zijn boek “The Big Red Fez”. Aartjan schrijft: “Talloze usability-onderzoeken hebben uitgewezen dat een banaan (experts noemen het liever een primaire call to action of oproep tot actie) op een webpagina de gebruiksvriendelijkheid sterk verbetert: ‘Oh kijk, ze willen dat ik daar ga klikken Dat is alvast duidelijk!”

contact met Vlot & Goed

Plaats een reactie