15 suggesties voor de titels van je blog en e-mailnieuwsbrief

headline-bad-news

Een slechte titel van je blogartikel of e-mailnieuwsbrief kan je klanten kosten. In dit artikel 15 suggesties voor betere titels

Een slechte titel van je blogartikel of e-mailnieuwsbrief kan je klanten kosten. Een goede titel vergroot de kans dat de bezoeker verder leest en meer van je wil weten. Hoe meer de lezers van je leren, hoe meer ze je gaan waarderen en vertrouwen, en uiteindelijk gaan zien als de expert om zaken mee te doen.

In dit artikel vind je 15 suggesties voor betere titels. Niet alleen handig voor je blogartikel of e-mailnieuwsbrief, maar ook voor tweets en andere social media updates.

Verhoog je omzet met betere titels

Schrijf je regelmatig blogartikelen en e-mailnieuwsbrieven?

Pas dan op voor deze valkuil: het gelijk prijsgeven van de oplossing.

Een voorbeeld:

Stel dat je een expert bent op het gebied van afvallen en je plaatst een artikel op je blog met de titel ”Afvallen door meer beweging. Dan denken de meeste lezers:  “Bedankt, dat weet ik al. Niets nieuws onder de zon.” En ze zoeken weer verder naar iets dat wel interessant of uitdagend klinkt.

En weg is je potentiële klant.

Ook al is je artikel nog zo interessant en beschrijf je bijvoorbeeld fantastische oefeningen waardoor je in heel weinig tijd heel veel afvalt, of geeft je allerlei motivatietips die wèl werken….. je titel zegt daar niets over. Zo geef je de lezer dus een aanleiding om je artikel over te slaan en bij de concurrent verder te zoeken naar iets dat wel hun interesse wekt.

Nog een paar voorbeelden van oninteressante “open deuren” als titel:

  • Zonder doelstellingen geen succes
  • Stress verminderen? Neem vakantie.
  • Bewuster leven door meditatie.

Tips om je titels interessanter te maken

Wat je kunt doen is de oplossing verwijderen uit de titel en beginnen met:

  • Zo krijg je meer…
  • Waarom je…
  • Hoe je makkelijk…
  • 5 manieren om…
  • 7 stappen om…
  • 40 ideeën om…
  • Je belangrijkste vaardigheid voor…
  • De belangrijkste stap voor…
  • De 3 benodigdheden voor
  • Voorbeelden van…
  • Praktijkverhaal van een…

Of stel een vraag:

  • Maak jij je schuldig aan…?
  • Heb jij de juiste…?
  • Ook geen zin meer in…?
  • Ben jij klaar voor…?

Goede titels zijn niet alleen belangrijk bij blogartikelen, maar ook bij het verzenden van e-mailnieuwsbrieven. Hoe vaak zie jij mails in je inbox met een  titel als: “Nieuwsbrief Maart”? Best vaak, schat ik zo in.

Ook de onderwerpregel van je e-mailnieuwsbrief kun je eenvoudig een stuk aantrekkelijker maken door de voorgaande titeltips te gebruiken. Ook als je meerdere artikelen in je nieuwsbrief hebt. Kies dan voor een titel die slaat op het hoofdartikel.

Samenvattend

Steeds vaker is een blogartikel of een e-mailnieuwsbrief de eerste stap in het verkoopproces. De inhoud van je artikel, inclusief de ‘call-to-action’, kan nog zo interessant zijn, maar als je artikelen en mails maar weinig geopend worden, dan loop je omzet mis.

Zorg daarom voor een uitnodigende titel en geef de oplossing daarin niet gelijk weg.

Wat vind jij?

Vind je de titeltips in dit artikel handig of ben je het ondertussen zat om steeds weer hetzelfde trucje terug te zien? Laat het me weten via het reactieformulier hieronder!

In beeld blijven bij je doelgroep? Met een goed opgebouwde en vormgegeven e-mail nieuwsbrief versla je de sociale media en krijg je de trouwste en leukste klanten. Volg de workshop “Email marketing: zelf je digitale nieuwsbrief maken en leer werken met de gratis nieuwsbrief software van Mailchimp.
Lees verder (programma, data en kosten) >>>

Info Cursus MailChimp >>

Lees ook deze artikelen:


Delen? Klik hier:Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Er zijn 4 reacties op 15 suggesties voor de titels van je blog en e-mailnieuwsbrief

  1. Geoffrey Wintraecken 20 september 2013 at 12:12 #

    Hallo Martijn,

    De tips om je titels interessanter te maken vind ik zeker interessant. Ik weet natuurlijk dat een titel zeer belangrijk is maar houvast d.m.v. een checklist is gewoon praktisch.

    M.vr.gr.
    Geoffrey Wintraecken

  2. Hilda Mossink 5 oktober 2014 at 15:06 #

    Dag Martijn, ik lees alles wat ik over dit onderwerp tegenkom! Ik schrijf al een jaar maandelijks een blog ( sinds Open Cirkels jan 2013) en sinds kort tweewekelijks. Toch heb ik nog steeds te weinig reacties op mijn blogs. Ik vind bovengenoemde titels in elk geval om zelf te lezen al uitnodigend. Dus ik ga er zeker mee aan de slag en ga ze bewaren. Mijn doelgroep is 40+ vrouwen. In de praktijk maak ik ook vaak mee dat (zeker de 60+ vrouwen) soms weinig affiniteit hebben met social media. websites e.d. Dus een deel van mijn doelgroep weet w.s. niet eens dat het de bedoeling is dat je reageert of weet niet hoe ze dat moeten doen. Het blijft zoeken. Dank voor de suggesties!

  3. Hannah 6 oktober 2014 at 00:04 #

    Hallo Martijn, wat een helder verhaal. Ik heb twee dagen geleden een mailchimp nieuwsbrief verzonden en zie gelijk wat ik anders kan doen. Mooi, dank daarvoor, ik zal je volgen je hebt vast nog meer tips. Hartelijke groet, Hannah Moerland

  4. d instauto 26 juni 2015 at 09:37 #

    ik vind de tips van het schrijven van een interessante titel ook erg nuttig, moet er maar eens aan beginnen bij instauto.nl

    Goeie tips ga zo door !

Geef een reactie