Voorjaarsdeal: €198 €98
Alle essentiële MailChimp vaardigheden in 50 videolessen. Vlot en goed zelf je nieuwsbrief maken!
Bekijk deze online cursus→

Trainer:
Martijn Baltes

15 suggesties voor de titels van je blog en e-mailnieuwsbrief

headline-bad-news

Een slechte titel van je blogartikel of e-mailnieuwsbrief kan je klanten kosten. Een goede titel vergroot de kans dat de bezoeker verder leest en meer van je wil weten. Hoe meer de lezers van je leren, hoe meer ze je gaan waarderen en vertrouwen, en uiteindelijk gaan zien als de expert om zaken mee te doen. In dit artikel vind je 15 suggesties voor betere titels. Niet alleen handig voor je blogartikel of e-mailnieuwsbrief, maar ook voor tweets en andere social media updates.

Saaie titels worden genegeerd

Goede titels zijn niet alleen belangrijk voor blogartikelen, maar ook voor e-mailnieuwsbrieven.

Hoe vaak zie jij mails in je inbox met een titel als: “Nieuwsbrief Maart”? Best vaak, schat ik zo in. Dit pakt de aandacht niet en je nieuwsbrief wordt niet geopend.

De onderwerpregel van je e-mailnieuwsbrief is het eerste wat mensen zien. Dus eigenlijk zo je het als schrijver net zoveel aandacht moeten geven als de inhoud.

Lees ook: Je nieuwsbrief wordt vaker geopend met dit soort onderwerpregels »

Hoe prikkelender de titel van je nieuwsbrief, hoe meer mensen doorlezen

Nog een valkuil: het gelijk prijsgeven van de oplossing.

Een voorbeeld:

Stel dat je een expert bent op het gebied van afvallen en je schrijft een blog of nieuwsbrief met de titel ”Afvallen door meer beweging….

Dan denken de meeste lezers waarschijnlijk:  “Tja, dat weet ik al. Niets nieuws onder de zon.”

Ze nemen niet de moeite om door te klikken en de volledige tekst te lezen.

Ook al is je artikel nog zo interessant en beschrijf je bijvoorbeeld fantastische oefeningen waardoor je in heel weinig tijd heel veel afvalt, of geeft je allerlei motivatietips die wèl werken, maar je titel zegt daar niets over, dan word je genegeerd en scrollen ze verder naar iets dat wel interessant of uitdagend klinkt.

Nog een paar voorbeelden van oninteressante “open deuren” als titel:

  • Zonder doelstellingen geen succes
  • Stress verminderen? Neem vakantie.
  • Bewuster leven door meditatie.

Tips om je titels interessanter te maken

Wat je kunt doen is de oplossing verwijderen uit de titel en beginnen met:

  • Zo krijg je meer…
  • Waarom je…
  • Hoe je makkelijk…
  • 5 manieren om…
  • 7 stappen om…
  • 40 ideeën om…
  • Je belangrijkste vaardigheid voor…
  • De belangrijkste stap voor…
  • De 3 benodigdheden voor
  • Voorbeelden van…
  • Praktijkverhaal van een…

Of stel een vraag:

  • Maak jij je schuldig aan…?
  • Heb jij de juiste…?
  • Ook geen zin meer in…?
  • Ben jij klaar voor…?

Samenvattend

Steeds vaker is een blogartikel of een e-mailnieuwsbrief de eerste stap in het verkoopproces. De inhoud van je artikel, inclusief de ‘call-to-action’, kan nog zo interessant zijn, maar als je artikelen en mails maar weinig geopend worden, dan loop je omzet mis. Zorg daarom voor een uitnodigende titel en geef de oplossing daarin niet gelijk weg.

Wat vind jij?

Vind je de titeltips in dit artikel handig of ben je het ondertussen zat om steeds weer hetzelfde trucje terug te zien? Laat het me weten via het reactieformulier hieronder!

Verder lezen:

Een enquête maken met Mailchimp (survey)

Een enquête maken met Mailchimp (survey)

NIEUW: Basiscursus AI voor contentbeheerders en ondernemers

NIEUW: Basiscursus AI voor contentbeheerders en ondernemers

E-mailadressen importen in MailChimp vanuit Excel

E-mailadressen importen in MailChimp vanuit Excel

Mailchimp New Builder vs. Classic Builder. Wat is het verschil?

Mailchimp New Builder vs. Classic Builder. Wat is het verschil?

Doelgroepen selecteren in je Mailchimp Audience

Doelgroepen selecteren in je Mailchimp Audience

De Mailchimp authenticate domain melding… Wat moet je doen?

De Mailchimp authenticate domain melding… Wat moet je doen?

Mailchimp template met 4 kolommen

Mailchimp template met 4 kolommen

Dit soort Mailchimp nieuwsbrieven belandt gegarandeerd in de spam

Dit soort Mailchimp nieuwsbrieven belandt gegarandeerd in de spam

4 gedachten over “15 suggesties voor de titels van je blog en e-mailnieuwsbrief”

  1. Dag Martijn, ik lees alles wat ik over dit onderwerp tegenkom! Ik schrijf al een jaar maandelijks een blog ( sinds Open Cirkels jan 2013) en sinds kort tweewekelijks. Toch heb ik nog steeds te weinig reacties op mijn blogs. Ik vind bovengenoemde titels in elk geval om zelf te lezen al uitnodigend. Dus ik ga er zeker mee aan de slag en ga ze bewaren. Mijn doelgroep is 40+ vrouwen. In de praktijk maak ik ook vaak mee dat (zeker de 60+ vrouwen) soms weinig affiniteit hebben met social media. websites e.d. Dus een deel van mijn doelgroep weet w.s. niet eens dat het de bedoeling is dat je reageert of weet niet hoe ze dat moeten doen. Het blijft zoeken. Dank voor de suggesties!

    Beantwoorden
  2. Hallo Martijn, wat een helder verhaal. Ik heb twee dagen geleden een mailchimp nieuwsbrief verzonden en zie gelijk wat ik anders kan doen. Mooi, dank daarvoor, ik zal je volgen je hebt vast nog meer tips. Hartelijke groet, Hannah Moerland

    Beantwoorden

Plaats een reactie