Hoe interessant is jouw verhaal?

over-mij

Gebruik de 'Over mij' pagina van je website om te laten zien waarom jouw (levens-)ervaring waardevol is voor hen. In dit artikel lees je hoe je dat aanpakt.

Bij veel zelfstandige professionals is de ‘Over mij’ pagina de op één na best bezochte pagina (je homepage staat waarschijnlijk op nummer 1).

Als ik zelf een site bezoek van een coach, therapeut, trainer of andere expert, dan kijk ik al vrij snel op de pagina ‘Over mij’ om te kijken wie het gezicht is achter het bedrijf. Waarschijnlijk doe jij dat ook.

Heb jij voldoende aandacht besteed aan je 'Over mij' pagina?

Als je het goed doet, dan benut je met deze pagina de kans om de bezoekers weer een stapje verder te helpen in het proces van bezoeker naar klant.

Gebruik de 'Over mij' pagina van je website om te laten zien waarom jouw (levens-)ervaring waardevol is voor hen.

In dit artikel lees je hoe je dat aanpakt.

1. Vertel WAAROM  je doet wat je doet

Mensen zijn vaak benieuwd naar jouw WAAROM. Waarom ben je de expert geworden die je nu bent? Het WAAROM vinden ze veel interessanter dan HOE je het aanpakt of WAT je precies doet.

Stel dat je coach bent, dan kun je jouw WAAROM toelichten door antwoord te geven op deze vragen:

  • Waarom ben je coach geworden?
  • Wat motiveerde je om coach te worden?
  • Waarom blijf je het doen? Wat is er zo geweldig aan?
  • Wat gebeurde er in je leven waardoor je coach geworden bent?
  • Hoe ben je gekomen waar je nu bent?
  • Wat inspireerde je?

Vertel het zo veel mogelijk in verhaalvorm want verhalen trekken meer aandacht, zijn beeldend en worden daarom beter onthouden dan feitjes en tabellen.

De volgende tip geeft nog meer aanknopingspunten voor het schrijven van je verhaal.

2. Vertel over je overtuigingen en levenslessen

Mensen volgen graag personen met sterke, positieve overtuigingen en verbinden zich het liefst met degenen die dezelfde overtuigingen hebben. Geïnteresseerden willen weten wat je beweegt en je overtuigingen spelen daarbij een belangrijke rol.

Een handig hulpmiddel bij het verwoorden van je overtuigingen is het vertellen over de lessen die je in het leven hebt geleerd: welke problemen kwam je tegen en hoe heb je die opgelost? In zo’n verhaalvorm zal de bezoeker zich makkelijk kunnen verplaatsen. En als hij of zij zich herkent in jouw verhaal ontstaat er een verbinding met zijn leven, problemen, zorgen en passies.

Maak je geen zorgen over het kiezen van de ‘juiste’ overtuigingen. Het feit dat je bereid bent om je levenslessen en overtuigingen te delen, laat zien dat je zelfverzekerd bent. Klanten waarderen dat bij een expert. Blijf je oppervlakkig, dan mis je waarschijnlijk een kans om met je website het begin van de ‘klik’ met je potentiële klant te maken.

3. Benadruk de voordelen voor je klant

Als je je persoonlijke verhaal geschreven hebt, kijk dan of je een aantal van je overtuigingen, ervaringen of levenslessen kunt vertalen naar een voordeel voor je klant. Zo zorg je ervoor dat je ook op de ‘Over mij’ pagina antwoord geeft op de vraag die de bezoeker altijd, bewust of onbewust, heeft: “What’s in it for me?”.

Samenvattend …

Gebruik je ‘Over mij’ pagina om jouw ervaringen te verbinden met het leven, de problemen en wensen van jouw doelgroep. Laat zien waarom jouw (levens-)ervaring waardevol is voor hen. Gebruik de verhaalvorm want die is beeldend en wordt daardoor beter onthouden, en vertel vooral WAAROM je doet wat je doet.

Mijn vraag aan jou …

Stel dat je 1 minuut krijgt om je persoonlijke verhaal te vertellen en je neemt de tips uit dit artikel in gedachten. Welke 3 aspecten over jezelf en je ervaring zou je dan benadrukken?

Wil je je WordPress website eindelijk eens helemaal afmaken? En heb geen zin en tijd om het allemaal zelf uit te zoeken? Kom dan naar de 1-daagse cursus WordPress in Soest (regio Utrecht). In de ochtend leg ik de basics van WordPress uit in gewonemensentaal en in de middag krijg je hulp bij jouw specifieke vraagstukken. Wil je meer weten, klik dan hier: Wat je leert tijdens de 1-daagse cursus WordPress >>>

 

Er zijn 3 reacties op Hoe interessant is jouw verhaal?

  1. Els Groot 16 mei 2013 at 11:39 #

    Bedankt Martijn, voor je zoveelste waardevolle tip! Ik ben meteen mijn "Wie is Els" -pagina gaan aanpassen. Het was zo gedaan, want ik zat al op de goede weg, en de woorden kwamen recht uit het hart waardoor schrijven niet moeilijk is.

  2. Erica Hooft 26 juni 2013 at 20:07 #

    Martijn, wat een leuk stuk!
    Heb net dit weekend de Master Entrepeneur training gedaan en ben inderdaad met dit stuk bezig voor mijn nieuwe website!

    3 aspecten over mij: ik ben betrokken, werk vanuit mijn gevoel en ervaring en mijn passie is om het lijden in de wereld te verlichten en door liefde te vervangen.

    3 aspecten over mijn ervaring; ik deel deze passie al 17 jaar met goed resultaat, ben geschoold door het leven en weet daarom waar ik het over heb, door steeds mijn grenzen te verleggen is er altijd een uitdaging om verder te leren.

Geef een reactie