Zo krijg je fantastische aanbevelingen op je website

voor-tijdens-na

Zet een aantal aanbevelingen op je homepage, product- en projectpagina’s. Dit geeft je website extra overtuigingskracht.

Mensen zijn gek op succesverhalen. Op je website kun je hier gebruik van maken door succesverhalen van anderen over jouw producten en diensten te plaatsen in de vorm van reviews of aanbevelingen. Omdat het niet jouw verhaal is maar dat van tevreden klanten, krijgt jouw website door deze aanbevelingen extra overtuigingskracht.

Een goede aanbeveling bevestigt namelijk twee belangrijke dingen bij jouw potentiële klant:

  • Ja, ik herken me in het succesverhaal en ik wil dat resultaat ook!
  • Ja, die aanbevelingen bewijzen dat deze professional een echte expert is (‘social proof’).

Dit zijn weer twee kleine stapjes waarmee je vertrouwen opbouwt en weer een stukje dichter bij de uiteindelijke 'deal' bent.

De magische formule van een krachtige aanbeveling

De beste opbouw van een aanbeveling bestaat uit 3 onderdelen:

  1. De situatie van je klant voor hij met je in zee ging (de problemen staan centraal),
  2. Hoe het ging tijdens jullie samenwerking (de aanpak staat centraal),
  3. De situatie na afronding van de opdracht (de resultaten staan centraal).

Deze opbouw geeft de bezoekers van je website een makkelijke te volgen en herkenbare verhaallijn.

De vragen die je kunt stellen als je om een aanbeveling vraagt

Vragen over de situatie voor de samenwerking

Vraag je klant naar de situatie zoals die was voordat je werd ingeschakeld:

  • “Wat waren je grootste uitdagingen voordat je bij mij terecht kwam?”
  • “Wat was het grootste probleem?”
  • “Was was er gebeurt als je geen hulp had ingeschakeld?”
  • “Hoe voelde je je destijds en wat was het meest vervelende?”

Vragen over de situatie tijdens de samenwerking

  • “Toen we samenwerkten, wat vond je prettig aan onze communicatie?”
  • “Waarmee heb ik je het beste kunnen helpen?”

Vragen over jouw unieke aanpak, techniek of methode:

  • “Nu je mijn ABC-methode hebt toegepast om probleem X op te lossen, wat vond je het meest behulpzaam?”
  • “Wat vond je het meest onderscheidende aspect van mijn aanpak?”
  • “Hoe heb je de voordelen ervaren van mijn achtergrond in vakgebied Y?”

Vragen over de situatie na de samenwerking

Vraag je klant naar de resultaten die zij door jouw heeft kunnen bereiken:

  • “Welke resultaten heb je bereikt?”
  • “Wat is het grootste voordeel van deze resultaten?”
  • “Hoe ziet je situatie er nu uit?”
  • “ Als je de ingezette koers doorzet, wat zijn dan je toekomstverwachtingen?”
  • “Hoe voel je je nu?”

Verzamel persoonlijke details voor extra geloofwaardigheid

Probeer (met toestemming) zoveel mogelijk van de volgende persoonlijke details te verzamelen en te vermelden bij de aanbeveling:

  • Een profielfoto van de klant
  • Contactgegevens (kantooradres, website, e-mailadres, telefoonnummer…)
  • Meetbare hoeveelheden (omzetstijging, gewichtsverlies, besparing….)
  • Leg de aanbeveling vast op audio of video
  • Beroep, functie

De kracht van aanbevelingen op LinkedIN

Aanbevelingen via LinkedIN zijn extra geloofwaardig omdat die alleen door de klant zelf geschreven kunnen worden. Op de productpagina van mijn cursus “WordPress in 1 dag” heb ik hier gebruik van gemaakt en er expliciet bij gezet dat je door te klikken op de profielfoto de originele aanbeveling kunt lezen op LinkedIN.

Samenvattend

Het is zeker de moeite waard om je (oude) klanten te benaderen en een aantal aanbevelingen op je homepage, product- en projectpagina’s te plaatsen. Dit geeft je website extra overtuigingskracht.

En als je een handvol aanbevelingen op een rij zet, dan worden de unieke kwaliteiten van jouw onderneming (USP’s) ook steeds duidelijker. Nog een voordeel: je leert om jouw producten en diensten te zien vanuit het perspectief van de klant waardoor je jouw website letterlijk de taal van de klant kunt laten spreken!

Meer tips voor je website

Deze tip is onderdeel van de de gratis 6-delige e-mail workshop "Wat zet ik op mijn website?".

Daarnaast komen de volgende onderdelen aan bod:

  • De toon en inhoud van je homepage
  • De paginastructuur van je website.
  • De "Over mij"-pagina.
  • De voordelen van een blog op je website.
  • Tips voor het vinden en plaatsen van afbeeldingen.

Interessant?

Ontvang gratis de 6 lessen »

Er zijn 3 reacties op Zo krijg je fantastische aanbevelingen op je website

  1. Annelies Vroomans 10 februari 2013 at 23:03 #

    Bedankt ook hier nogmaals voor je zeer bruikbare tip,Martijn!
    Voor je korte instructie houd ik me natuurlijk aanbevolen 🙂

  2. harold 13 februari 2013 at 21:57 #

    Erg goede post die ik zeker ga gebruiken voor mijn onderneming. Enigste vraag die ik heb, waarin ik wat advies wil. Ik los niet specifiek problemen op van mensen. Ik maak een luxeproduct voor mensen. Heb je daar nog wat advies voor?

    • Martijn Baltes 13 februari 2013 at 22:33 #

      Hi Harold, goed om te horen dat je de tip waardevol vindt. Bedoel je met luxeproduct de schitterende foto's die ik zie op http://www.hondenfotos.eu? Ik kan me voorstellen dat potentiële klanten de nodige vragen en onzekerheden hebben over wat er allemaal moet gebeuren om een goede foto te maken. Hoe gaat het tijdens de shoot. Er kunnen hoge verwachtingen zijn en spanningen omdat ze niet weten hoe het gaat. Daar zou een tevreden klant iets over kunnen zegggen: "Een week voor de shoot heeft Harold precies uitgelegd hoe het in z'n werk gaat. Dit gaf me een hoop rust….", vervolgens iets over hoe soepel het ging tijdens de shoot en dan natuurlijk over de emoties die het eindresultaat teweeg brachten. In dit artikel beschrijf ik een soortgelijke situatie: http://www.vlot-en-goed.nl/2012/10/waarom-je-werk-niet-voor-zich-spreekt/ Heb je hier iets aan?

Geef een reactie