Een website beoordelen doe je zo (checklist)

leuke octopus

Zijn jouw promoties behalve leuk ook overtuigend? In dit artikel 10 tips om meer rendement uit je website, folders en advertenties te halen.

Herken je dit: van die reclamespotjes op TV waar je hard om moest lachen maar achteraf niet kon herinneren van welk merk de reclame was?

Veel advertenties zitten zo in elkaar: grappig, spitsvondig maar heel onduidelijk. Gevolg: veel kosten, (bijna) geen opbrengsten.

Meer rendement uit je promotiemateriaal

Als je als ondernemer meer rendement wilt halen uit je website, brochure en advertenties, dan zorg je er voor dat jouw promotiemateriaal:

  1. Overtuigt,
  2. Leidt tot actie (inschrijven, aanmelden, kopen….)

Als je weleens opdracht geeft voor het maken van een:

  • Website
  • Landingspagina
  • Brochure of folder
  • Poster of billboard
  • Promotiemateriaal

Gebruik dan de onderstaande checklist eens als je het werk beoordeelt van je webbouwer, grafisch ontwerper of andere creatieve adviseur.

Checklist voor het beoordelen van promotiemateriaal

  1. Is het belangrijkste klantvoordeel meteen duidelijk? Is de boodschap helder? Helderheid gaat altijd voor grappig, spitsvondig of “cool”.
  2. Geef antwoord op de vragen van de klant, maak de aankoopredenen duidelijk en neem weerstanden weg die de verkoop in de weg kunnen staan.
  3. Is het duidelijk wat je nu precies verkoopt?
  4. Is de toon passend? Voor jou en je doelgroep.
  5. Vraag een aantal buitenstaanders (bij voorkeur iemand uit je doelgroep) of alles duidelijk is en of ze zouden ingaan op je aanbieding.
  6. Kun je bewijzen dat je kunt waarmaken wat je zegt? Bijvoorbeeld door klantbeoordelingen (reviews), aanbevelingen, cijfers…
  7. Vraag je duidelijk om een (re-)actie? Vertel je de lezer/kijker/bezoeker precies wat ze moeten doen?
  8. Als je een formulier gebruikt, is dat snel en makkelijk in te vullen?
  9. Hoeveel onderdelen trekken de aandacht? Voorkom keuzestress. Voor webpagina’s werkt dit vaak goed: één (jouw) voorkeursoptie (inschrijven, kopen…) en een minder prominent aanwezig alternatief voor mensen die nog niet durven (“Meer informatie nodig?”, “Blijf op de hoogte…”, “Probeer gratis…”).
  10. Als je vooral tekst gebruikt: lees het een paar keer hardop. Klinkt als een prettig gesprek?

Beoordeel je website, folder en advertenties maar eens met deze checklist.

Wat is jouw gemiddelde score van 1-10?

Ik hoor via de reactiemogelijkheid hieronder graag wat je score is en aan welke punten je meer aandacht gaat geven.

Er zijn 5 reacties op Een website beoordelen doe je zo (checklist)

  1. Jos de Jong 24 januari 2013 at 08:55 #

    Bedankt voor de bruikbare tips. Ik ga ze zeker toepassen!

  2. Liesbeth Hiddema 13 februari 2013 at 23:38 #

    Handige aanvulling die ik ooit las: Zorg dat je klanten/bezoekers niet na hoeven denken, want dat vergroot alleen maar de kans op afhaken. (Misschien herken je dat wel bij webwinkels waarbij formulieren te ingewikkeld zijn, waardoor je op een gegeven moment 'laat maar' denkt.

    • Martijn Baltes 14 februari 2013 at 09:24 #

      Hi Liesbeth, helemaal mee eens. Een website is eigenlijk een reeks met stappen. Elke stap wil je zo makkelijk mogelijk maken voor de bezoeker.

  3. Leo 24 april 2013 at 12:33 #

    Martijn,

    Goede tips waarvoor bedankt. Heb je ook tips voor als je een website hebt gemaakt en je deze bekendheid wilt geven?

  4. Herman Steinebach 23 mei 2015 at 00:06 #

    Kan ik goed gebruiken bij het opzetten van mijn nieuwe responsive site.

Geef een reactie