Heb je een Facebook bedrijfspagina? En zo ja, weet je dan ook dat niet al jouw berichten te zien zijn bij je volgers?
Ik wist dit niet totdat ik de infographic tegenkwam die je onderaan dit artikel vindt.
Minder dan 10% van je Facebookberichten wordt gezien door je volgers….
Facebook zelf bepaalt of je wel of niet getoond wordt bij je volgers. Facebook geeft jouw berichten een soort cijfer: de Edgerank. Deze beoordeling is gebaseerd op 3 pijlers:
- Hoe hecht de band is met degene die jou volgt. Heb je veel contact met elkaar? Hebben jullie veel gemeenschappelijke vrienden? Hoe vaak bezoek je elkaars pagina?
- De populariteit van jouw bericht. Hoe vaak wordt het gedeeld? Wordt erop gereageerd? Heeft het bericht veel ‘vind-ik-leuks’?
- De ‘versheid’ van je bericht. Nieuwe berichten krijgen een hogere ranking dan oudere.
Een paar tips waarmee je ervoor zorgt dat de kans groter is dat Facebook jouw berichten interessant genoeg vindt om ze te laten verschijnen bij je volgers:
- Zorg dat er een foto of een video in je bericht zit. Een link is iets minder belangrijk, maar helpt ook.
- Vraag in je bericht aan je volgers of ze jouw bericht willen delen. Delen wordt door Facebook het meest gewaardeerd. Gevolgd door reacties, vind-ik-leuk’s en kliks.
- Plaats regelmatig een bericht. Minimaal 1x per dag. Hoe ‘verser’ het bericht, hoe groter de kans dat je bericht verschijnt bij je volgers.
Nog een paar praktische tips om de band met je (zakelijke) vrienden te versterken:
- Verhoog de kans op een interactie door open vragen te stellen in je statusupdate (wie, wat, waarom, waar, hoe….).
- Plaats interessante, behulpzame berichten die waardevol zijn voor je doelgroep. Teveel zelfpromotie irriteert en leidt tot meer afhakers. Een bericht op Facebook is eigenlijk een mini-blogartikel, dus mijn eerdere tips over bloggen kun je ook prima toepassen op Facebook.
- Plaats berichten direct via Facebook. Dus liever niet via Hootsuite, Tweetdeck en andere social media tools. Als je via Twitter automatisch een tweet doorplaatst naar Facebook, dan verdwijnt de mogelijkheid tot delen. En delen wordt door Facebook beter gewaardeerd dan reacties en vind-ik-leuk’s.
- Hou het kort. Berichten met minder dan 80 tekens worden beter gedeeld.
- Bekijk de statistieken van je Facebookpagina. Welke berichten geven de meeste interactie? Op welke dagen en tijdstippen is er de meeste interactie?
- Link vanuit een Facebookbericht regelmatig terug naar je eigen website waar jouw doelgroep zich natuurlijk kan abonneren op jouw e-mail nieuwsbrief met waardvolle tips en aantrekkelijke aanbiedingen. Op jouw website ben jij tenslotte de baas en niet Facebook 😉
Meer details kun je lezen in de onderstaande infographic:
Bronvermelding
Tot slot natuurlijk weer mijn uitnodiging naar jou om te reageren:
Gebruik jij een Facebook bedrijfspagina? Wat levert het je op? Kijk je weleens naar de statistieken?
Ik hoor graag van je!
Wil jij ook een Facebook bedrijfspagina om beter in beeld te blijven bij je doelgroep? Maar even geen tijd om het uit te zoeken en professioneel uit te voeren? Overweeg dan eens de Vlot & Goed Strippenkaart. Hiermee heb je altijd snel toegang tot mijn expertise en realiseer je jouw plannen sneller. Omdat je vooraf een urentegoed inkoopt van 10, 20, 30 of 40 uren, ben je voordeliger uit dan “uurtje- factuurtje” achteraf. Meer informatie over de Vlot & Goed strippenkaart.
Dag Martijn,
Ik kom op je site via BBC-page.
Ik had dat wel eens gehoord, dat niet iedereen al de berichten kan lezen op een bedrijfspagina.
Ik zet de berichten die ik op mijn bedrijfspagina zet nu ookopmijn privé-pagina (andersom niet natuurlijk).
Dan lezen in elk geval een heleboel mensen die mij goed gezind zijn het bericht. Ik vraag ook te delen.
Je moet wat, hè?
Hoe meer plekken, hoe beter 😉 Als het maar waardevol is en verwijst naar je website. Ik dacht bijvoorbeeld dat maar weinig mensen de LinkedIN activiteiten tijdlijn lezen, maar uit de statistieken van mijn website blijkt dat daar veel bezoekers vandaan komen. Dus ook posten op LinkedIN, was voor mij de les!
Hallo Martijn,
Weet je misschien hoe het volgende probleem komt/hoe het verholpen kan worden:
Normaal gesproken als mensen een FB pagina liken, dan volgen ze deze pagina ook meteen. Dit was bij mijn Facebook pagina ook het geval, tot sinds kort. Ook al mijn collega's, die de pagina al jaren liken en er iedere dag gebruik van maken, volgen ineens niet meer. Voorheen hadden we gemiddeld 300 mensen die een post zagen en minstens 50 likes. Sinds kort is dit terug gebracht naar ongeveer 10 mensen die de post zien, en als we geluk hebben, 1 like.
Bij de instellingen kunnen we niks vreemds vinden en ook niks waarmee het evt kunnen verhelpen…
Groet,
Maaike
Hi Maaike,
Sinds een aantal maanden heeft Facebook het bereik van berichten op bedrijfspagina's beperkt in de hoop dat meer mensen gaan betalen voor het promoten van hun berichten. Misschien is dat ook de oorzaak bij jou.
Groet,
Martijn.