Wordt je MailChimp nieuwsbrief opeens minder vaak geopend? Dan is je nieuwsbrief misschien vaker in de spamfilter van de ontvangers blijven hangen.
Meestal belanden nieuwsbrieven in de spambox doordat de inhoud of afzender als verdacht wordt gezien door de spamfilter of virusscanner van de ontvanger.
Ook goed bedoelde nieuwsbrieven worden daardoor regelmatig als spam gezien. In dit artikel enkele tips uit de cursus MailChimp die je helpen om te voorkomen dat je nieuwsbrief in de spambox / spammap belandt.
Als je als afzender in de loop van de tijd een goede reputatie hebt opgebouwd met nieuwsbrieven zonder verdachte content, dan is het meestal geen probleem als je je toch aan een van de onderstaande punten schuldig maakt in een nieuwsbrief. Je komt in de 'gevarenzone' als je in dezelfde nieuwsbrief teveel van onderstaande spam-achtige content hebt zitten.
Aandachtspunten voor de onderwerpregel
- Beperk de onderwerpregel tot een maximum van ongeveer 45 tekens
- Vermijd zo veel mogelijk het gebruik van hoofdletters, leestekens of typische spamwoorden (gratis, kosteloos, bonus, fantastisch, geweldig, win, winnen, wedstrijd, geld, claim, exclusief, uniek, geld terug, gegarandeerd, maak kans, bevestig, euro, bespaar, verdien, controleer, saldo, op=op, deal, deals, credit card, card, cadeaukaart, tegoed, rekening, betaalpas, claim, inloggen, log in, €, $, %, #)
Aandachtspunten voor de inhoud
- Voorkom grote afbeeldingen. Met ingebouwde foto-editor kun je in MailChimp je foto's bijsnijden en verkleinen (brede foto's: maximaal 800 pixels breed, kleine foto's: maximaal 400 pixels breed).
- Gebruik niet te veel verschillende kleuren, lettertypes of lettergroottes.
- Let op de verhouding afbeeldingen en tekst: zorg ervoor dat er meer teksten dan afbeeldingen in je mailing zitten.
- Vermijd overtollig gebruik van uitroeptekens, vraagtekens, en gehele woorden in hoofdletters.
- Zorg voor correcte spelling en grammatica.
- Beperk het aantal URL’s die naar een andere pagina doorklikken.
- Zet geen andere domeinnaam in de linktekst dan het domein waarnaar je daadwerkelijk linkt.
Gebruik een 'gewoon' e-mailadres als afzender
Mailadressen die van een persoonlijk e-mailadres afkomstig zijn, worden minder snel tegengehouden door spamfilters. Als afzender kun je het volgende type mailadres beter vermijden:
- no-reply@jouwdomeinnaam.nl
- nieuwsbrief@jouwdomeinnaam.nl
- support@jouwdomeinnaam.nl
- etc.
Ik gebruik mijn reguliere mailadres martijnbaltes@vlot-en-goed.nl ook als afzender van nieuwsbrieven. Dat soort persoonlijke adressen wordt als betrouwbaarder gezien mede doordat veel abonnees ook gewone mailwisselingen hebben via dit adres en het vaak ook in hun contactenlijst is opgeslagen.
Het is af te raden om gebruik te maken van mailadressen van gratis e-mailsoftware zoals Gmail, Outlook.com en iCloud.com etc. Nieuwsbrieven vanaf dat soort mailadressen worden heel vaak tegengehouden door spamfilters.
Personaliseer het mailadres van de ontvanger
Heb je in je mailinglijst ook de voornaam en/of de achternaam van de abonnees? Dan kun je in de meeste nieuwsbriefsoftware bij het mailadres van de ontvanger ook de voor- en achternaam opnemen in het 'Aan'-vakje van de mailing ("To" field).
In MailChimp kun je dat instellen als je een campaign bewerkt bij het onderdeel 'Recipients':

Dit heeft het meeste effect:
Je domeinnaam authenticeren
Dit is de belangrijkste, maar helaas ook de meeste complexe preventieve maatregel die je kunt nemen om spam-filters te omzeilen.
In MailChimp kun je je domeinnaam "authenticeren". Dit kan helpen om het percentage succesvol afgeleverde nieuwsbrieven te verhogen. Het is wel een technisch klusje waarbij je mogelijk wat hulp nodig hebt van je webbouwer of hosting provider. Hier vind je in MailChimp het startpunt:

Download de PDF voor de verdere uitleg (inclusief informatie en toelichting om door te sturen naar je webbouwer of hosting provider):
Software voor professionele e-mailnieuwsbrieven
Met MailChimp maak je eenvoudig fraai vormgegeven gepersonaliseerde digitale nieuwsbrieven die ook goed leesbaar zijn op mobiel.
Veel ondernemers zijn enthousiast over deze gratis online software van MailChimp, waarmee het sturen van grote PDF-nieuwsbrieven (die vaak niet aankomen) en problemen met het versturen naar veel e-mailadressen tot het verleden horen.
Alhoewel MailChimp zeer gebruiksvriendelijk is, vindt niet iedereen direct de rode draad door de Engelstalige software. Daar hebben wij natuurlijk een oplossing voor: de MailChimp cursus.
Stap voor stap word je in de juiste volgorde door MailChimp geleidt. Je mist de belangrijke en soms ‘verstopte’ instellingen niet en je bespaart een hoop tijd.
Meer weten? Klik dan op de onderstaande knop en lees wat je leert en bereikt met de cursus MailChimp:
Eerstvolgende groepscursus Mailchimp
Dinsdag 21 november 2023 (9.00u – 16.30u)
Nog 2 plekken beschikbaar