Waarom je werk niet voor zich spreekt

tekst doorgehaald

Een plaatje zegt NIET altijd meer dan 1000 woorden.

Is tekst altijd noodzakelijk op een homepage?

Stel, je bent fotograaf, grafisch ontwerper, architect, kunstschilder of op een andere manier beeldend kunstenaar. Dan spreekt je werk voor zich zou je zeggen, en heb je op je website weinig tot geen woorden nodig.

Laten we de architect als voorbeeld nemen en dit eens onderzoeken vanuit het perspectief van de potentiële klant. Iemand die op zoek is naar een architect is niet alleen op zoek naar een goed ontwerp.

Hij is ook op zoek naar (1) iemand met wie hij kan praten over een best wel persoonlijke droom, waarvan de realisatie (2) veel geld gaat kosten. Hij weet dat het (3) een complex project gaat worden en dat hij (4) op een aantal gebieden kennis tekort komt, (5) wat hem enigszins afschrikt. Hij wil niet alleen dat zijn architect hem (6) goed begrijpt, (7) zijn visie precies kan uitdrukken en het (8) voor een redelijke prijs doet… maar ook dat hij (9) geholpen wordt met technieken en processen die hij niet begrijpt. En dan het liefst (10) door iemand die ook nog de beleefdheid heeft om niet te lachen om zijn “rare” ideeën.

Er komen veel verwachtingen, spanningen en angsten voor het onbekende kijken bij het ontwerpen en bouwen van een huis – en het vinden van de juiste architect die dit begrijpt. Dus als een architect de bezoekers op zijn website wil omzetten in klanten, dan zal hij aandacht moeten besteden aan deze gevoelens.

Ben je fotograaf, grafisch ontwerper, architect, kunstschilder of op een andere manier beeldend kunstenaar, dan is het verstandig om je te verplaatsen in de belevingswereld van jouw doelgroep en net zo’n lijstje te maken als ik net deed voor de architect. En stel je dan bij elk punt de vraag: "kan ik dit het beste toelichten met plaatjes of woorden?".

Wat doe jij op je website met beeld en wat doe je met tekst om je klant te helpen bij zijn keuzes?

contact met Vlot & Goed

, , , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Irriteer jij bezoekers van je website met bewegende plaatjes?Vlot en Goed - 19 november 2012

    […] een ‘lust voor het oog’ te zijn. En plaatjes zonder tekst op de verkeerde plaats leiden af van jouw overtuigende teksten zoals je kunt lezen in mijn eerdere artikel “Zo gebruik je afbeeldingen op je website wèl […]

Geef een reactie