Voorjaarsdeal: €198 €148
Alle essentiële MailChimp vaardigheden in 50 videolessen. Vlot en goed zelf je nieuwsbrief maken!
Bekijk de cursus→

Trainer:
Martijn Baltes

Homepage maken? 3 tips om meer bezoekers vast te houden.

tips voor homepage
Staan op jouw homepage de belangrijkste elementen op de belangrijkste plaats?

Hoe goed is jouw homepage? Ben je tevreden of zie je mogelijkheden om de meest bezochte pagina van je website te verbeteren?

Mijn homepage gaat in ieder geval op de schop. Zometeen beschrijf ik de uitgangspunten van een aantrekkelijke homepage en de meeste bekeken plekken daarop, maar eerst:

3 minder succesvolle uitgangspunten voor je homepage

Zonder nader onderzoek wordt vaak aangenomen dat je op een homepage moet zorgen voor:

  1. Aantrekkelijke (bewegende) plaatjes.
  2. Een leuke slogan (bijvoorbeeld “Altijd op zoek naar het beste”).
  3. Veel vertellen over wie je bent en wat je doe.

De nadelen hiervan:

  1. Een plaatje is als het uiterlijk van de verkoper. De (aan)kleding speelt zeker een rol, maar verliest het al snel van een goed verhaal.
  2. Een slogan wordt meestal alleen begrepen door de bedenkers en zorgt daardoor voor verwarring.
  3. De bezoeker is geïnteresseerd in zichzelf: zijn problemen en zijn wensen.

3 uitgangspunten die je homepage aantrekkelijk maken

Een goede homepage geeft antwoord op deze vragen:

Ben ik op het juiste adres? Gaat dit over mij? Worden mijn vragen beantwoord? Wat is de volgende stap?

Deze vragen kun je het beste beantwoorden met:

  1. Een duidelijk ”tagline”: Dit is een zinnetje bij jouw logo dat zonder spitsvondigheden uitlegt wat je doet. Bijvoorbeeld: “Dé webwinkel voor LED verlichting” en niet: “Wij verlichten uw lasten door duurzame helderheid”.
  2. Een klantgerichte introductietekst: De eerste alinea is de ‘elevator pitch’ van je website die moet overtuigen en de bezoeker verder doet lezen. De introductietekst speelt in op de belevingswereld van jouw doelgroep: wat zijn hun problemen, uitdagingen en wensen? Het beantwoord de belangrijkste vraag van de bezoeker: ”Hoe word ik hier beter van?”. Ook de zoekmachines vinden de eerste alinea van je homepage erg interessant om te bepalen waar jouw site over gaat. Dus zeg geen ‘Welkom’ want daar zoekt niemand op.
  3. Een routebeschrijving: Bezoekers zoeken (onbewust) naar begeleiding. Geef zo min mogelijk keuzes en begeleid ze in kleine stapjes door je site heen. Uit testen blijkt dat het goed werkt als je één overduidelijk hoofddoel (“call-to-action”) per pagina hebt met daarbij nog een minder prominente alternatieve keuze voor mensen die het de ‘grote’ stap nog niet aandurven.

Meest bekeken plekken op je homepage

De leesgewoonte op webpagina’s is redelijk voorspelbaar: we beginnen linksboven en vervolgens kijken we verder naar beneden en naar rechts. Uit dit plaatje kun je afleiden welke delen van de homepage het meest bekeken worden:

meest bekeken delen van een webpagina
De meest bekeken delen van een webpagina vormen samen de letter 'F'

Staan op jouw homepage de belangrijkste elementen op de belangrijkste plaats? Laat je het weten via de reactiemogelijkheid hieronder?

En klik even op de sociale knoppen hieronder als je het artikel waardevol vindt en anderen hier op wilt attenderen. Thanks!

Vriendelijke groet,

Martijn.

Verwante artikelen:

Plannen om je homepage te verbeteren? Maar even geen tijd om het uit te zoeken en professioneel uit te voeren? Overweeg dan eens de Vlot & Goed Strippenkaart. Hiermee heb je altijd snel toegang tot mijn expertise en realiseer je jouw plannen sneller. Omdat je vooraf een urentegoed inkoopt van 10, 20, 30 of 40 uren, ben je voordeliger uit dan “uurtje- factuurtje” achteraf. Meer informatie over de Vlot & Goed strippenkaart.

Plaats een reactie