Voorjaarsdeal: €198 €148
Alle essentiële MailChimp vaardigheden in 50 videolessen. Vlot en goed zelf je nieuwsbrief maken!
Bekijk de cursus→

Trainer:
Martijn Baltes

Slapend netwerken

Ben jij ook zoveel tijd kwijt aan het najagen van klanten? De meeste ZZP-ers, coaches, therapeuten en andere persoonlijke experts houden niet van netwerken en acquisitie en kunnen het zich niet veroorloven om een verkoper in dienst te nemen.  Zou het niet handig zijn als je iemand kon vinden die je voor bijna niets aan het werk kunt zetten om voor jou te netwerken? De oplossing is makkelijker dan je denkt en heel dichtbij. Wat vind je van het idee om je website als verkoper in te zetten?

Als de klanten het water zijn dat jij nodig hebt om te overleven, dan ben jij de emmer en je website de waterleiding.  Huh? Als je het volgende verhaaltje leest, dan snap je wat ik daarmee bedoel.

Er was eens een dorpje dat zonder water kwam te zitten en een belangrijke keuze moest maken. De dichtstbijzijnde bron is het een heel eind lopen. Het heen en weer sjouwen van emmers is een hoop werk: een persoon kan met 5 keer lopen 10 volle emmers halen en is daarna uitgeput. Het aanleggen van een waterleiding zou een week of twee duren,  zou na voltooiing 30 emmers water per dag leveren en een paar uur per week aan onderhoud vragen.

Waar kies jij voor emmers sjouwen of een waterleiding aanleggen?

Als je deze metafoor vertaalt naar acquisitie en netwerken, dan ziet dat er zo uit:

De emmer-methode

  1. Ga naar 3 netwerk-events per maand. Dit vraagt ca. 9 uur inspanning, inclusief reistijd en voorbereiding.
  2. Aan elke bijeenkomst hou je 3 leads over, dus 9 leads in totaal. En dan doe je het goed!
  3. Van deze negen blijken er 3 werkelijk geïnteresseerd in jouw diensten.
  4. Met resterende drie heb je een aantal keren contact. Laten we zeggen dat dit je een uurtje of vijf kost.
  5. Van deze drie leads weet je er uiteindelijk één om te zetten in een klant.

Dat betekend dus dat het verkrijgen van een klant op deze manier je 14 uur per maand kost. Voor tien klanten heb je dan 140 uur en 10 maanden nodig. Deze klanten zullen niet eeuwig bij je blijven dus netwerken en acquireren blijven je aandacht vragen.

De waterleiding-methode

  1. Onderzoek de markt en bepaal de doelgroep die je wilt benaderen.
  2. Koppel een e-mail marketing systeem aan je website. Dit systeem zorgt er voor dat mensen zich kunnen inschrijven op jouw website en automatisch per e-mail periodiek waardevolle informatie van jou ontvangen. Zonder technisch gedoe zo'n digitale nieuwsbrief maken? Bekijk dan de mogelijkheden van MailChimp. Interessant? Dan is mijn cursus MailChimp iets voor jou!
  3. Schrijf artikelen, geef workshops en wordt lid van (online-) netwerkgroepen.
  4. Grijp alle (online-) contactmomenten aan om  mensen naar jouw website te verwijzen. Zorg ervoor dat de beschrijving bij jouw website-adres een directe aanleiding geeft om er op te klikken. Dit kun je doen door iets interessants (gratis) aan te bieden. Bijvoorbeeld een e-book of video met waardevolle tips.
  5. Je mailinglijst groeit en met het gekoppelde e-mailmarketing systeem verzorg je efficiënt het wekelijkse contact met de inschrijvers in de vorm van een digitale nieuwsbrief. Zo houd je meer tijd over om te doen wat je leuk en belangrijk vindt, werken met je klanten bijvoorbeeld, en blijf je door het regelmatig versturen van een digitale nieuwsbrief toch ‘top-of-mind’ bij je potentiële klanten.

Met deze methode zou het toch moeten lukken om tenminste 30 klanten per jaar te verkrijgen? Velen gingen je voor!

Het opzetten van dit systeem kost je eenmalig ongeveer 20 uur om het op te zetten en slechts 10 uur per maand om het te onderhouden (= het schrijven van waardevolle artikelen). En het heeft geen plafond. Met dezelfde inspanning kun je 10, 20, 50, 100, 1.0000, 10.000 mensen bereiken.  Interessante gedachte, toch? Zorg er dus voor dat het opbouwen van je mailinglijst één van je top prioriteiten wordt!

Samenvatting

De emmer-methode (1 op 1 netwerken)

  • 140 uur om 10 klanten te krijgen. Als je er 30 per jaar wilt, dan vraagt dat per jaar 420 uur van je tijd.

De waterleiding-methode (1 op veel netwerken)

  • 20 uur opstartkosten en 10 uur per maand bloggen. Dit levert je zeker 30 klanten per jaar op tegen een inspanning van 140 uur per jaar.

Wil je veel tijd steken in het najagen van een handvol klanten of wil je zoveel mogelijk mensen bereiken en helpen met jouw kennis en vaardigheden? Kortom: investeer je alleen in netwerken of ook in een netwerksysteem?

In beeld blijven bij je doelgroep? Met een goed opgebouwde en vormgegeven e-mail nieuwsbrief versla je de sociale media en krijg je de trouwste en leukste klanten. Volg de workshop "Email marketing: zelf je digitale nieuwsbrief maken" en leer werken met de gratis nieuwsbrief software van Mailchimp.
Lees verder (programma, data en kosten) >>>

Bekijk de cursus "Digitale nieuwsbrief maken met MailChimp"

3 gedachten over “Slapend netwerken”

  1. Hallo Martijn!

    Wat jammer dat ik je woensdag niet live heb ontmoet tijden de Bootcamp Bloggen van de Open Circles Academy.

    Nadat ik jouw vraag op Facebook las wie het thema van WordPress Twenty Eleven gebruikt en de header zou willen verkleinen wilde ik het filpmje bekijken maar bleef hangen op jouw website omdat ik zoveel fijne interessante en waardevolle informatie tegenkwam.

    Ontzettend bedankt. En dan ga ik nu je filmpje bekijken.

    Warme en vrolijke groet, Liek

    Beantwoorden
    • Hallo Liek,

      Bedankt voor je positieve feedback op mijn tips om je website te verbeteren!
      Al aan de slag gegaan met de inzichten van de Blogging Masterclass?
      En misschien tot ziens bij een volgend Open Circles event!

      Met vriendelijke groet,
      Martijn.

      Beantwoorden

Plaats een reactie