Winterkorting: €198 €148
Alle essentiële MailChimp vaardigheden in 50 videolessen. Vlot en goed zelf je nieuwsbrief maken!
Bekijk de cursus→

Trainer:
Martijn Baltes

Waarom een mooie nieuwsbrief minder oplevert

Een prachtig ontworpen e-mailnieuwsbrief is meestal bedoeld om professioneel over te komen. Veel ondernemers weten echter niet dat zo’n mooi ontwerp vaak meer problemen oplevert dan resultaten. Uit onderzoek blijkt dat niet opgemaakte e-mails beter gelezen worden en leiden tot bezoeker op je website.

Dit zijn 4 veel voorkomende problemen met opgemaakte nieuwsbrieven:

1. Slechte leesbaarheid

Opgemaakte e-mails bevatten plaatjes en andere grafische elementen die met programmeercode (HTML) op hun plaats worden gezet.

Die programmeercode wordt gelezen door de e-mailprogramma’s van de ontvanger. En daar zijn er veel van: Gmail, Outlook, Hotmail… Of de mails worden gelezen via de webbrowser. En daar zijn er ook veel van: Internet Explorer, Safari, Chrome, Firefox … En dan zijn er ook nog de verschillende besturingssystemen van de apparaten die worden gebruikt: Windows, Mac OS, iOs, Android…

De interpretatie van de programmeercode wordt dus op allerlei verschillende manieren gedaan afhankelijk van het mailprogramma, de browser en het besturingssysteem. Het gevolg:grote kans op nieuwsbrieven die er rommelig uitzien. En de meeste mensen gaan rommel liever uit de weg.

2. Het kost veel tijd

Nieuwsbrieven bestaan normaal gesproken uit verschillende onderdelen: nieuwsberichten, een aantal artikelen, een agenda…. Voor de meeste ondernemers is het een uitdaging om elke maand weer een nieuwsbrief vol te krijgen en op te maken.

3. Hogere kosten

Een nieuwsbrief ontwerpen, vullen en opmaken kost veel tijd. Of veel geld als je het uitbesteed. En ook dan wordt meestal niet getest of de nieuwsbrief er goed uit ziet in elke browser, e-mailprogramma en besturingssysteem.

4. Worden vaker tegenhouden

Veel e-mailprogramma’s zijn standaard zo ingesteld dat plaatjes niet worden getoond. En de kans dat e-mails met plaatjes worden tegengehouden door spamfilters is groter dan bij e-mails met alleen tekst.

En ga maar na: hoeveel mailtjes die je stuurt en ontvangt bevatten plaatjes in de tekst? Precies, bijna geen. E-mail is nog steeds het meest efficiënt voor het zenden en ontvangen van tekstberichten.

Vergeet de nieuwsbrief, start een blog

Even voor de duidelijkheid, met bloggen bedoel ik niet dat je gaat schrijven over je postzegelverzameling of je huisdieren. Als ondernemer is het beter om het zakelijk te houden. Richt je op de problemen van je doelgroep en geef praktische tips. Het is het beste om een kort blogartikel met een vaste regelmaat te publiceren. Bijvoorbeeld elke week op dezelfde dag.

Stuur het artikel naar alle inschrijvers via een e-mailmarketingprogramma, bij voorkeur dus met alleen tekst. Nog beter: zet in de e-mail alleen het eerste deel van je blogtekst als “teaser” met een link naar het volledige artikel op je website. Dit geeft meer bezoekers op je website en de mogelijkheid om reacties te plaatsen. Sluit het blogartikel altijd af met een “call-to-action”, bijvoorbeeld een verwijzing naar een van je diensten of je contactpagina.

Als je toch een opgemaakte nieuwsbrief wilt

Hou het dan super simpel: 1 kolom met een koptekst gevolgd door de inhoudelijke tekst. Hierin zet je onder elkaar: de introductie, de artikelen, een aanbieding en tot slot de contactinformatie.

Samenvatting

Als je weinig tijd en budget hebt, ga dan voor een e-mailing met alleen tekst, bijvoorbeeld een tip per week als blogartikel. Dit scheelt je een hoop gedoe en zorgt er voor dat je berichten beter leesbaar zijn én voor meer bezoekers op je website.
contact met Vlot & Goed

Plaats een reactie